Kan je verbranden als je een maand niet gezond hebt?

Ik heb vanaf 2 april niet meer gezond. Ik ging in 2015 naar Turkije waar ik toen vervelde en daarna daar weer bijkleurde en sindsdien heb ik iedere keer lope zonnen en in winter af en toe zonnebank. Dus ik heb nog een bruine duidelijke afscheiding. Maar ik hoorde wel dat je huid iedere 28 dagen vernieuwt. Dus zou ik nu omdat ik nog wel bruin maar 6 weken niet gezond heb wel kunnen verbranden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Wel als jij een blanke huid en blond of rood haar hebt. Maar ben jij van nature al licht getint en heb je donker haar, dan zul je niet zo gauw verbranden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb normaal best bleek met donkerblond haar
Amadea
7 jaar geleden
Dan is het aan te bevelen het in de zon zitten langzaam in tijdsduur op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus ook al ben ik nog wel een beetje bruin van Turkije, zonnen in Nederland en zonnebank kan ik nog wel verbranden omdat ik 6 weken geen zon heb gezien? Dacht altijd dat die bruine kleur je alsnog beschermde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja . Kijk op teletekst daar staat de zon factor . Dus de minuten die je veilig met normaal blanke huid in veilig zon kan zijn . Op moment is die relatief hoog / heldere lucht \ Ja je kan heel snel verbranden een beetje rood is niks mis mee maar echt pijnlijk verbranden kan blijven schade aanrichten vermijd dat . Bruin worden gaat het vaak gepaard met wat roodheid maar het mooist zo langzaam mogelijk zonder echt te verbranden . De huid moet altijd weer opnieuw pigment en dikte opbouwen . De zon is ook zeer gezond vooral op je rug en borst . Maar met mate .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Normaal blanke huid :) is verkeerd gekozen . Ik bedoel dan geen extreem witte huid die vaak gepaard gaat met rood of wit haar .een getinte huid kan ook verbranden maar net iets minder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij dat je altijd kan verbranden door de zon zoals die vandaag in NL schijnt. Ook mensen met donkere huid kunnen verbranden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook als je een donkere huid zou hebben, kun je verbranden. De zonnebank helpt daar bijna niet tegen. Dus altijd insmeren met een bij voorkeur hoge beschermingsfactor, niet alleen om verbranding te voorkomen, maar ook om je huid niet sneller dan nodig te laten verouderen en om de kans op huidkanker te verkleinen. Ook met een beschermingsfactor wordt je bruin(er).

Antwoorden (1)

Of je kunt verbranden is van meerdere factoren afhankelijk, als eerste de weerstand van je huid:

Je geeft aan dat je in Turkije de zon hebt opgezocht en hier op een zonnebank hebt gelegen, dat betekent dat de luchtgesteldheid anders is dan die we gewoon buiten hebben, hierdoor kan de huid sneller uitdrogen (zeker als er meer wind staat) en kan je als nog verbranden.

Daarnaast is ook de hoeveelheid UV die je lichaam bereikt ook per geval en plaats verschillend en juist de UV straling maakt dat jij je eigen kunt verbranden ook al heb je een volledige bruine huidskleur.

Mijn advies is:

Hoe je eigen aan de adviezen die op teletekst wordt gegeven omtrent de duur van zonnebad, niet alleen om verbranden maar ook om huidkanker te voorkomen.