Remedie tegen snel kwaad worden

Heeft iemand een oplossing tegen het snel kwaad worden op het minste dat verkeerd gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak is snel kwaad worden een gewoonte, en zoals die aan te leren is, is het ook af te leren. Zelf heb ik hier zeker mee geworsteld. Volgens mij is die gewoonte gedeeltelijk ontstaan door temperament, maar zeker ook omdat ik van huis uit het idee mee kreeg dat je het 'recht' hebt over van alles en nog wat te oordelen, en als het je niet bevalt, dat te uiten in irritatie en boosheid.

Als je daar van af wilt, is het goed om de situatie die zich voordoet goed te analyseren. Er gebeurt iets wat je niet bevalt en je wordt boos, zou het liefst gaan vloeken en schelden enz. Dan kun je goed kijken wat hier aan de hand is. Vind je het fijn om hartkloppingen te hebben? Vind je het fijn om een rooie kop te krijgen, zodat iedereen ziet dat je de controle aan het verliezen bent?

En als je je boosheid dan geuit hebt - direct tegen degenen waar je boos op bent, of indirect tegen derden - wordt de relatie met die mensen daar dan beter van? Word jij populairder? Of beginnen mensen juist een beetje bang van je te worden en ergeren ze zich steeds meer aan je?

En die situatie, was die wel zo vreselijk extreem? Of waren dit ook maar mensen die hun best doen en - zoals de meesten van ons - dat wel eens onhandig aanpakken en daardoor uit de bocht schieten? Doe jij het altijd wel zo perfect?

In het begin zal het niet lukken om dit meteen toe te passen en je woede te temperen. Maar bekijk het achteraf, en bedenk hoe je het anders had kunnen doen. Als je het vaker doet dan zul je steeds sneller (en effectiever) zijn. En na een tijdje zul je terwijl je hard sneller gaat kloppen, kunnen ingrijpen in je reactie. En zo wordt het steeds beter, totdat je een extreme reactie kunt voorkomen en dat veel beter voelt.

Heel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet tot 10 tellen maar tot 100
en intussen bedebken of het sop de kool wel waard is
anneliez
13 jaar geleden
Aan leuke dingen denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je hoofd al vol zit en er niets meer bij kan.
Verder doet alcohol geen goed. Alchol de avond ervoor, kan de volgende dag nog bijdragen aan eerder geirriteerd zijn. Ook sommige medicijnen, te weinig slaap kunnen er toe bijdragen.
Verder is het een kwestie van goed nagaan of het de moeite wel waard is om boos te worden.
Probeer er vanuit te gaan dat de ander jou niet probeert te kwetsen, maar jou iets wil duidelijk maken, wat dat dan ook is.
Ga uit van het goede van de ander en probeer zijn/haar vraag of opmerking positief en diplomatiek of sympathiek te benaderen.
Oefening baart kunst en je zult zien dat het je steeds makkelijker afgaat en een tweede natuur wordt.