Hoe bereid je je best voor op twee dagen na elkaar wakker zijn? De avond voordien vroeg gaan slapen of net heel laat?

Hoe zorg je er ook voor niet in slaap te vallen of moe te worden? Dan bedoel ik trucjes of middeltjes. Geen drugs, vitaminen kunnen wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zorg dat je voor die sessie een uitstekende conditie hebt en dat je goed uitgerust bent. Voldoende slaap is nodig maar niet teveel, omdat je daar juist duf van wordt. Eet regelmatig kleine hoeveelheden tijdens die twee etmalen en vermijd juist voedingsmiddelen die je lichaam telkens weer opjutten, zoals koffie, zoetigheid en energy drinks. Die middeltjes geven je slechts kort een energiestoot waarna je steeds dieper vermoeid wordt. Streef naar gelijkmatigheid door volwaardig maar niet te zwaar voedsel, zoals volkorenbrood, groente en (niet te veel) fruit, kruidenthee en vooral veel water om afvalstoffen af te voeren. Regelmatig wat frisse lucht en lichaamsbeweging doen ook wonderen om wakker te blijven. Supplementen die bij vermoeidheid kunnen helpen zijn vitamine B1 en B6, panthoteenzuur, biotine, PABA, maar een multivitamine, aangevuld met vitamine C, voldoet ook. Begin daar een paar dagen van tevoren mee.

Het is niet gemakkelijk twee dagen achter elkaar wakker te blijven. In ieder geval moet je van te voren goed uitgerust zijn, dus (minsten) zo veel slapen als je lichaam aangeeft. Je moet fit zijn en goed eten. Moe worden kun je tijdens die twee dagen niet vermijden, maar koffie en energiedrankjes (bevatten vooral veel cafeïne en suiker!) kunnen wel helpen. Niet te veel en te zwaar eten, want daar word je moe en slaperig van. Je zou ook kunnen kijken of je tijdens de tweede dag, als je op een bepaald moment heel erg moe bent, een keer een 'powernap' van een 15-20 minuten kunt houden. Mij helpt dat goed als ik de nacht ervoor slecht geslapen hebt. Maar ik weet niet zeker of dit wel gaat werken als je een slaaptekort van een hele gemiste nacht hebt...

Je kunt het beste een tijdje van te voren naar een ander ritme toe gaan werken. Bijvoorbeeld: 12 uur niet slapen 7 uur slapen 18 uur niet slapen 7 uur slapen 24 uur niet slapen 7 uur slapen en steeds zo verder, bedenk wel dat twee dagen niet slapen erg ongezond is. Dus bereid je er goed op voor met voldoende vitaminen en gezonde voeding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100