waarom is roken voor mij niet verslaafend

ik rook wel eens met vrienden mee als ze me vragen of ik er één voor de gezelligheid mee rook, ik heb zelfs een een heel pakje mee gerookt zonder dat ik het wist, maar de volgende dag heb ik er geen meer gepakt, ik pak er alleen nog wel eens één als ze het vragen, voor de rest als ik alleen thuis ben of niemand vraagt het aan mij rook ik niks en heb ik er ook geen behoefte aan!! conclusie is roken voor iedereen verslavend of niet???
Hoe kan het dat ik er niet verslaafd aan raak en anderen wel?
zou ik meer moeten roken dan 1 pakje om verslaafd te raken?
niet dat ik het wil ofzo maar veel vrienden van me vonden het gewoon raar dat ik er zo makkelijk mee omging en wat voor mij denken de normaalste zaak is dus wat voor mij dan raar is is dat anderen mensen niet kunnen stopen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe vaak je het doet, maar als je heel afentoe een pakje op een dag rookt kan dat geen kwaad.
Roken is trouwens ook veel meer een geestelijke verslaving dan mensen denken, d.w.z. dat je eigenlijk meer uit gewenning(omdat je het altijd doet en het normaal vind) een sigaret pakt dan dat je het pakt omdat je er echt naar verlangt.
Ik rook nu al bijna een jaar, en afentoe gewoon 2 weken niet, helemaal geen áfkickverschijnselen'.
Het is gewoon, als je vaker gaat roken(meerdere per dag) dan ga je het 'normaal vinden' en daarom roken.
Misschien ben je wel (geestelijk) een beetje verslaafd, en zou je ook automatisch meer gaan roken als je een eigen pakje had, maar rook je nu weinig omdat je zelf toch geen pakje hebt en het alleen soms van vrienden krijgt aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit wel goeden uitleg ik hier her ken ik toch wel wat in!

Andere antwoorden (4)

Als je slechts af en toe rookt, dan is er nog geen gewenning opgetreden. Lichamelijke gewenning aan de nicotine en gewenning aan het roken als bezigheid.

Zodra je meer en vaker gaat roken, loop je zeker wel de kans, dat je er niet zomaar meer zonder kan. Het heeft dan dus wel een verslavende uitwerking.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Houden zo, dat je er niks mee hebt, met dat roken!!
En voor de gezelligheid meeroken, ook niet doen. Gezelligheid kan ook zonder roken.
Alleen doen als je het zelf echt wilt! Niet op aandringen van anderen. Nee zeggen is ook best stoer!

Jongeren beginnen vaak met roken omdat het stoer is of omdat ze erbij willen horen. Te snel kun je al niet meer zonder. Omdat er verslavende stoffen in zitten. Slecht voor je gezondheid, het kost veel geld en je hebt altijd een gore adem en een sigarettenwalm om je heen hangen.
Maar als je niet rookt, of zelden, dan heeft je lichaam (nog) geen behoefte aan die verslavensde stoffen.

Je vindt het roken gewoon niet lekker. Dat kan, zonder een oorzaak daarvoor aan te wijzen. Ik ken ook jongelui die absoluut geen alcohol drinken. Vinden ze smerig. Zijn cola-fan of drinken appelsap. Ook gewoon omdat ze het niet lusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je wat minder gevoelig bent voor verslaving aan roken.Maar de stof nicotine werkt op iedereen verslavend als je nog maar kort of weinig rookt is die afhankelijkeid dus ook niet groot op den duur zul je zeker verslaafd raken ook als je weinig rookt zoals iedere roker dat is en die dachten allemaal net als jij dat zij niet verslaafd zouden worden anders waren ze er niet aan begonnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is voor de meeste mensen behoorlijk verslavend maar niet voor iedereen. Dat maakt het nog niet gezond. Dat roken gezellig zou zijn is een grote fabel. Dat komt omdat veel mensen roken op een moment waarop ze zich ontspannen, zoals na de maaltijd of bij de koffie maar ook omdat roken de stress van de onthoudingsverschijnselen wegneemt. Door die associaties wordt roken als gezellig bestempeld maar ik durf nu uit eigen ervaring hardop te beweren dat roken meer stress veroorzaakt dan tegengaat. Gewoon niet doen als je er geen behoefte aan hebt, lijkt mij. Waarom zou je meedoen?