Ben jij donor? Zou je het wel willen worden?

Ik zit ernstig te twijfelen om me in te schrijven, vrienden, familie, collega's zijn namelijk al donor. Graag wil ik jullie mening en/of advies. Waarom wel of waarom niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ben wel donor. Ik als ik dood ben heb ik namelijk helemaal niets meer aan mijn lichaam en organen, als ik iemand daarmee kan helpen, dan doe ik dat graag. Bovendien zijn de littekens van de operaties dusdanig goed weg te werken, dat mijn nabestaanden er niets van zien.

Ben het nog niet maar ga het wel doen. Mijn dood kan iemand anders leven redden. Ik zie eigenlijk geen tegens. Aan je nabestaanden overlaten werkt niet echt goed - vrees ik - omdat die, bevangen door het verlies, wellicht niet tot een heldere afweging komen.

Heb een beetje wroeging gekregen op het moment dat ze naar buiten brachten dat ze mensen ongevraagd donor wouden maken en je, jezelf af zou moeten melden als je het niet wou zijn. Ben wel donor gebleven maar niet van mijn hoornvlies. Gaat meer om het idee dan om het hoornvlies zelf :)

Ik ben donor. Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk ook. Wat moet ik met organen als ik dood ben?

Ben geen donor, maar wil dat wel worden... Als ik iets kan bijdragen dan wil ik dat... Dus dat ga ik dan in orde maken nu...

ik ben donor, en doneer nu ook al bloed. als ik sterf mogen ze mij helemaal strippen, zelfs mijn huid voor brandwonden ect. x

De enige reden waarom ik geen donor ben, is medisch, wegens ziekte (gelukkig niet meer actueel) is het niet duidelijk of mijn organen iemand zouden redden, of dat de transplantatie juist problemen zou veroorzaken. Ik zou wel graag donor willen zijn. Ik vind het een heel fijn idee dat ik dan na mijn dood iemand anders zou kunnen redden. Het is immers niet zo dat ik zelf nog iets doe met mijn lichaam als ik (hersen)dood ben. Ook voor medisch onderzoek mogen ze mijn lichaam best gebruiken, met als voorwaarde dat ze het niet zozeer versnijden dat mijn begrafenis voor nabestaanden traumatisch in plaats van een mooi afscheid zou zijn.

Ben het nog niet, maar denk er wel over om het te worden. Het enige wat me tegenhoud is het feit dat je volgens mij geen voorwaarden kunt stellen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn organen ooit ten goede zouden komen van moordenaars, pedofielen, alcoholisten, verslaafden en dat soort personen. Als ik die zekerheid zou hebben, ben ik vandaag nog donor.

Ik ben geen donor... En als ik dood ben zien ze maar wat ze met mijn lichaam doen... Hmzzz..... Klinkt lekker tegenstrijdig ergens...

Ik ben al heel lang donor, bijna 30 jaar nu.... voor wat betreft orgaandonor dan he. Bloeddonor was ik ook een tijdje, maar niet meer.

Ik zie mijn lichaam als een verpakking van mijn IK :) Jaren ben ik donor en ze mogen me helemaal kaalplukken van binnen, maar van mijn ogen blijven ze af. Ooit heeft iemand mij heel serieus verteld dat je ogen de spiegels van je ziel zijn.

Ik ben bloeddonor. Twee keer per jaar ga ik bij de vampierenbende langs om weer en half litertje af te staan voor het goede doel. Ik wil mezelf niet registreren als donor van organen. Mijn familie weet precies wat mijn wens is voor het geval ik hersendood ben, dan mogen ze me helemaal leegplukken, kan het immers toch niet meenemen. Ik wil me niet officieel registreren omdat ik bang ben dat artsen hetzelfde rekensommetje kunnen maken als ik. Stel, ik heb een ongeluk gehad en de kans dat ik het overleef is 5%. Iemand anders heeft dringend een orgaan van mij nodig en heeft met dat orgaan 90% overlevingskans... Ik ben dan bang dat de arts denkt: 90% is meer dan 5... laat ik de organen maar pakken. Ik heb die angst nu eenmaal (en het feit dat er vorig jaar een misdaadserie op tv was waar dit ook een keer het geval was hielp me niet echt mee).

Ha, die Farrepar; Ik sta mijn hele volwassen leven al als orgaandonor geregistreerd. Dat was voor mij een hele logische beslissing. Sinds een paar wken weet ik hoe belangrijk het is km die beslissing juist dan te nemen als je nog helemaal niets met het doneren te maken hebt gehad, want zodra je er aan de donorkant mee te maken krijgt kan het toch een heel andere lading krijgen. Ik ben daarom blij dat ik die beslissing al heb genomen vóór iemand in mijn omgeving dat in een emotionele situatie voor mij zal moeten doen.

SuzyQ: Wanneer een orgaan of weefsel aangetast is door ziekte of medicijngebruik, dan blijven vaak nog andere organen en weefsels over die wel in aanmerking kunnen komen voor donatie. Daarom is het ook voor iemand met een bepaalde ziekte of voor iemand die medicijnen gebruikt, zinvol "ja" te zeggen tegen donatie. Bovendien veranderen de medische inzichten: een aandoening die vandaag een belemmering vormt voor donatie, is dat misschien in de (nabije) toekomst niet meer. Kijk voor meer informatie op: www.donorvoorlichting.nl

Nee ik ben geen donor, als ik hersendood ben kunnen ze mijn hart eruit halen zodat ik overlijdt. Dit is zelfmoord.

Ik ben nog te jong om me in te schrijven. Maar ik zal het zeker willen. Daarmee red ik dan levens.

Ook ik ben al zo lang ik me kan herinneren orgaandonor. Wat ze nog kunnen gebruiken mogen ze hebben. Zelf heb ik er toch niks meer aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100