Wat is een tik, hoe kom je er aan en kom je er vanaf?

Ik heb een tik met mijn neus, het is lastig uit te leggen maar het is net alsof je een bril op hebt en deze iets hoger probeert op te wippen met je neus. Maar dan zonder de bril en alleen dat omhoog wippen.

Ik heb het echt elke minuut van de dag.

In het verleden is het me gelukt om hem tijdelijk kwijt te zijn. Toen ging ik de hele tijd diep in ademen via mijn neus of ik ging mijn neus snuiten als ik het aanvoelde komen.

Dit werkt nu niet zo goed meer of ik heb de puf er niet meer voor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Een tic betreft een motorische of vocale beweging of uiting die niet of moeilijk kan worden onderdrukt of tegengehouden. Tics zijn neuropsychiatrisch van aard: ze ontstaan in de hersenen. Een tic wordt veelal ervaren als onbedwingbaar. Een motorische of vocale tic heeft de volgende eigenschappen:

• Ongewild (niet opzettelijk)
• Plotseling
• Onwillekeurig
• Snel
• Niet ritmische
• Herhaaldelijk

Vaak kan een tic enkele seconden tot minuten worden onderdrukt. Een tic gaat veelal gepaard met een zogenaamde sensorische tic – een onaangename sensatie die pas verdwijnt wanneer toe wordt gegeven aan de eigenlijke tic.

Een tic kan vanzelf weer verdwijnen, maar hoe langer iemand de tic heeft des te moeilijker wordt het om er vanaf te komen. In dat geval kan een psycholoog hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jammer dat je dat hebt je schijnt er veel last van te hebben. Als je er geen energie meer in wilt steken blijft het. Dus het ligt aan je zelf. probeer die tik van je af te leren door steeds als je het gevoel hebt iets te gaan doen dat je er afleid van het gevoel.
ronron1212
13 jaar geleden
Een tik is een corrigerende klap die je wordt uitgedeeld door iemand die vind dat jij iets fout doet.
Je komt er onderuit door het niet meer te doen (of heel hard te kunnen lopen).

Waar jij last van hebt is een Tic.
"Een tic is een plotselinge, spontane, korte samentrekking van een spier of spiergroep. Hierdoor ontstaat een waarneembare beweging (motorische tic) of vocale uiting (vocale tic). Soms treden tics in korte tijd snel na elkaar op.

Een tic kan vrijwillig gereproduceerd worden. Indien wenselijk kan een persoon met een tic, deze tijdelijk onderdrukken. Dit veroorzaakt wel een soort spanning, een drang om te bewegen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tic

Het is je eerder gelukt hem tijdelijk kwijt te raken, dus dat moet nog eens lukken.
Concentreer je gedurende vijf minuten uit alle macht op je neus, vertel jezelf dat je die beweging niet gaat maken en beloon jezelf als je het de vijf minuten volhoudt.
Doe dat drie keer op een dag en breidt het langzaam uit.
Op een gegeven moment moet het lukken om het automatisch goed te doen.

Heel veel succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer niet je je eigen er teveel op te concentreren,hoe meer je er aan denkt, hoe meer je het doet.
zoek een afleiding, iets wat je lang bezig houd dan gaat het vanzelf ook weer weg.