Waarom tranen onze ogen als we een neushaartje uittrekken of wanneer je een wondje in/aan je neus hebt?

tranende ogen bij wondjes en het uittrekken van haartjes. Doen de ogen dit als reflex op een prikkel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat in je gezicht, met name neus keel en ogen de meeste slijmvliezen zitten. Deze reageren direct door te tranen wanneer ze geprikkeld worden. Ook de zenuwen in het gezicht zijn heel gevoelig. Uiteraard is dat bij de ene mens erger dan bij de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zenuw die dit veroorzaakt is de nervus fagus, dat is de 10e hersenzenuw die een groot deel van het hoofd bezenuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn. Ik heb kleine, onverdoofde ingrepen aan andere lichaamsdelen, zoals borst en ellebogen moeten laten doen die de tranen over mijn wangen deden lopen. Klinkt dramatischer dan het was. Ingrepen aan je gezicht zijn extra gevoelig.