Is glansspoelmiddel schadelijk voor de gezondheid?

De laatste vraag momenteel over vaatwassers.
Ik merk dat alles veel gladder is geworden en meer glimt. Dat komt door het glasspoelmiddel, maar kennelijk blijft het achter op de vaat.
Je gaat er toch weer van eten, drinken en mee koken.

Zeep spoel je ook altijd weer af, je handen spoel je ook weer af, maar het lijkt niet te gebeuren met de glansspoelmiddel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1. Ik vraag me dat ook altijd af, net als van de geur die zo sterk nog op de schone afwas zit als die nog warm is....

Antwoorden (3)

De effecten worden bereikt door beter loslaten van het water, waardoor je minder kalkresten ed overhoudt. Niet omdat het spoelmiddel achterblijft;

http://www.degrotekeukengids.be/nl/elektro_wetenschap_vaatwasser_werking_detergent.php
Het spoelmiddel – ook wel glansspeolmiddel genoemd – wordt in een apart reservoir opgeslagen en dient niet bij elke wasbeurt nagevuld te worden. Het spoelmiddel wordt enkel tijdens de laatste spoeling – net voor de droogfaze – gebruikt.

Het bereidt als het ware het vaatwerk voor op de droogfaze door de oppervlaktespanning van het water te verlagen. Ook nu wordt druppelvorming uitgeschakeld.
Het zorgt ervoor dat het water optimaal van het vaatwerk kan afstromen en dat het toch achterblijvende water als een dunne film op het vaatwerk ligt. Deze dunne waterfilm zal tijdens de droogfaze optimaal kunnen verdampen.

Het glansspoelmiddel bestaat uit drie componenten: net als bij het alkalisch reinigingsmiddel een verzachter, maar ook nog zuren en een bindmiddel.

• De verzachter zal bij het glansspoelmiddel dienen om het water te ontspannen. Hierdoor zal het water makkelijker van de huisraad aflopen, wat natuurlijk de vaat sneller doet drogen.
• De zuren hebben een zeer specifieke functie. Opdrogende waterdruppels zullen steeds kringen en randen achterlaten. De zuren echter, gaan dit proces neutraliseren.

En als laatste component is er nog een bindmiddel op basis van alcohol. Het bindmiddel smeedt het glansspoelmiddel tot één geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in minimale hoeveelheden schadelijk.het middel wordt eraf gespoeld met water dus niet echt gevaarlijk.anders zou het niet zo makkelijk verkocht mogen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht het al zo zijn dat er wat achter blijft,
dan gaat dat bij het koken wel weg,
en glazen spoel je om voor je ze gebruikt.

Het gaat om zulke minimale hoeveelheden dat je
daar niet bezorgd om hoeft te zijn.