het is allemaal interpretatie hoor maar ik vond dit:

De Nederlandse psychologe Rita Kohnstamm (1995) © wijdt een artikel aan het verschil tussen jaloezie (door haar overigens opgevat als een gevoel) en afgunst. 'Bij afgunst', zo schrijft zij, 'benijdt iemand een ander om iets wat hijzelf niet heeft of kan. Bij jaloezie gaat het erom dat men het gevoel heeft dat de liefde en genegenheid die een ander voor hem of haar voelt door een derde zal worden afgepakt.' Of korter gezegd: bij afgunst gaat het om ook willen hebben, bij jaloezie om alleen willen hebben (Kohnstamm, 1995).

Toegevoegd op 13-05-2009 11:52:31
en deze:

In haar boek Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie omschrijft klinisch psychologe Helmi Goudswaard het verschil als volgt: ‘Afgunst is willen hebben en jaloezie is willen houden. (…) Als ik mij vergelijk met een ander en iets wil hebben wat een ander heeft, ben ik afgunstig. Als ik bang ben iemand te verliezen aan een ander, ben ik jaloers. Voor afgunst zijn er twee nodig, voor jaloezie drie.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt er dicht bij elkaar.

Jaloezie is de eigenschap dat je graag iets wil hebben wat een ander heeft.

Afgunst is hetzelfde, maar dan dat je daarnaast vindt dat je het de ander ook niet gunt.

Je bent jaloers als je ook een ijsje wil, maar de ander wel zijn ijsje laat opeten.

Je bent afgunstig als je ook een ijsje wil en het de ander juist niet gunt.

Toegevoegd op 13-05-2009 11:43:45
er+g=erg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil.
Als ik in Van Dale zoek op afgunst krijg ik de volgende betekenis:
af·gunst de; v jaloezie (1)

Toegevoegd op 13-05-2009 11:45:02
Ook voor de volledigheid uiteraard even Jaloezie opgezocht in de dikke:
ja·loe·zie [jaaloezie] de; v 1 het jaloers-zijn; afgunst 2 -zieën zonnescherm van dunne, evenwijdige latten

Het verschil is dus dat jaloezie ook een zonnescherm kan zijn en afgunst niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks de verwijzingen naar woordenboeken en psychologen: Ikzelf ga voor het eerst gegeven antwoord. Ik denk dat dat betekenisverschil zo in de spreektaal gebruikt wordt (of dient te worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij jaloezie wil men zelf bezitten wat een ander bezit.
Bij afgunst wil men niet dat de ander iets bezit en is men soms zelfs bereid zelf schade te lijden om de ander zijn bezit te kunnen ontnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Addy;

Bij alle eerder genoemde zaken wil ik nog aantekenen dat jaloezie wel wordt gebruikt als het om relationele verhoudingen gaat en afgunst eigenlijk niet. Je hebt het immers niet over de echtgenote die afgunstig is op de ex van haar partner. Tenzij het over diens spullen gaat misschien....