Wat is het verschil tussen coffeïne bevattende paracetamol en paracetamol zonder coffeïne?

Duh, er zit coffeïne in.. Maar wat is de toegevoegde waarde? De bijsluiter van beide producten is precies hetzelfde (ook de indicaties wanneer te gebruiken), dus waarom zou ik 50 cent meer betalen om ook een beetje coffeïne in mijn tabletje te hebben? En als ik ze beiden thuis in de kast heb staan, welke moet ik dan wanneer innemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.1K

Het beste antwoord

Van paracetemol wordt je gewoon duf omdat het je impulsen (en daarmee de pijn) onderdrukt. Het toevoegen van coffeïne gaat dit effect tegen. Dus als je wel actief wit blijven, kan je beter voor de duurdere variant met coffeïne gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend. Coffeïne versterkt mogelijk het pijnstillende effect van paracetamol en werkt opwekkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo kort door de bocht zou ik het niet stellen. voor een kater helpt eigenlijk alleen niet zoveel meer zuipen de volgende keer. Een zware griep zul je eerder vanaf willen zijn. met coffeine zorgt dan niet alleen dat je je opgewekter gaat voelen maar fungeert dan ook als hulpstof waardoor de paracetamol een steviger effect heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp je poging wel...maar het doet wat tekort aan mijn antwoord. Daarom ! Mensen zouden dit antwoord kunnen lezen en denken dat het de waarheid betreft. kater = met, griep = zonder. Zo zwart wit ligt het niet...
(tjonge wat klinkt dat belerend... niet zo bedoeld hoor ;-) Ben normaal gesproken best lief)
Het enige verschil zit hem dus in de coffeïne. Kenmerken daarvan zijn dat het een opwekkend effect heeft, en dat het het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling stimuleert.

Welke van de twee je neemt, maakt volgens mij dus niet zoveel uit, het is meer wat je zelf prettig vindt. Drink je normaalgesproken regelmatig koffie, dan zou ik diegene met coffeïne er in nemen. Vind je het geen toegevoegde waarde hebben, dan pak je diegene zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met coffeïne krijg je wat meer energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel slim van de fabrikant: veel mensen hebben last van weekendhoofdpijn, de koffiejunks die in het weekend later opstaan en dan niet zoveel sloten koffie drinken als op hun werk. Het zou me niets verbazen als de caffeïne in paracetamol voor die mensen op zich al de 'fix' geeft waardoor hun hoofdpijn (ofwel hun afkickverschijnselen) verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je "gewoon wat koppijn" en wil/moet je door, dan kun je de variant met caffeïne nemen voor het oppeppende effect.

Ben je echt ziek en wil je vooral rust en slapen, dan neem je natuurlijk de versie zonder caffeïne.

Ik heb zelf alleen de versie zonder caffeïne in huis. Als ik ook caffeïne nodig heb, dan ben ik dus niet ziek, en kan ik naast de paracetamol gewoon een bak koffie drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cafeïne doet ook de bloedvaten samentrekken. Ik heb ondervonden dat paracetamol met cafeïne mij beter helpt bij kloppende hoofdpijn, dan paracetamol zonder. Maar een kop koffie drinken helpt mij ook. Dus ingeval iemand dit effect zoekt en niet van koffie houdt kan het nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis je niet in de coffeine
dat is niet hetzelfde als caffeine hoewel beide inderdaad opwekkend werken.

volgens mijn huisarts is paracetamol de veiligste meest efficiente pijnstiller. vraag bij je huisarts of apotheker naar de maximale dosis.