Mag je het huis van iemand opruimen als hij overleden is en helemaal niemand anders heeft en onder curatelen stond?

Mijn buurman is overleden gisteren, en ik en nog een buurvrouw waren hele goede vrienden van hem.
En ik stond ook als eerste contact persoon.
Maar iemand moet zijn huis toch opruimen.
Dus wij dachten dat doen wij wel want hij heeft geen familie.
Hij was echt een vriend voor alle buren.
Maar hij stond ookonder curatelen,dus mijn schoonmoeder zegt dat wij dan niet aan zijn spullen mogen komen.
Dat de gemeente in moet grijpen en alles moet opruimen.
Want hij wordt ook door de gemeente of hoe je dat ook noemt begraven, want hij had ook geen begrafenis verzekering.
En veel staat er niet in zijn huis.
Maar wij willen iemand bellen voor zijn katten die op te laten halen, en al zijn kleding in de kledingbak gooien.
En de rest moet op straat, want daar heb je niet veel aan.
Alleen een oude computer die hij heeft gekregen van 1 van de buren die wilt een buurvrouw hebben en die mocht ze ook hebben zei hij toen hij nog in leven was.

IK zei tegen mijn schoonmoeder ik denk dat de gemeente wel wat anders te doen heeft dan zijn huis opruimen, ik denk dat ze blij zijn als wij het voor hun doen,maar zei zegt dat het verboden is om zijn huis in te gaan.
Maar er staan nog wel 2 kinder fietsen van mij in zijn huis, want die mochten wij bij hem in de tuin zetten.
Die fietsen mag ik toch wel ophalen ?
Want hijmaakte altijd fietsen voor iedereen,en van hem mocht ikdie daar laten staan.
ZIjn nou automatisch die fietsen van hem nu hij overleden is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Even een simpel antwoord op jouw laatste vraag: De fietsen zijn gewoon van jou. Dat ze toevallig ivm reparatie in zijn achtertuin stonden maakt niet uit. Als je een sleutel van zijn woning hebt kan je die gewoon ophalen. Maar... laat de rest staan. Zoals je zegt stond hij onder curatele. Er is dus iemand die voor hem de zaken regelde. Die is ook de aangewezen persoon om nu alles voor hem te regelen. Ik weet niet of je weet wie die persoon (of instantie) is, maar daarmee moet je dus contact opnemen om te zorgen dat alles wordt geregeld. En zeg er gelijk bij dat er huisdieren zijn die verzorgd moeten worden; dan moeten ze per direct alles in orde maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als hij onder curatele stond, moeten al die dingen in overleg met zijn curator. In principe is diegene ook verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en het opruimen van de spullen. Je kunt natuurlijk altijd die persoon bellen en de situatie uitleggen, wellicht mag je dan samen met hem/haar aan de slag en kun je nog iets betekenen voor je overleden buurman. Echter als je zonder overleg aan zijn spullen zit, kun je daar strafbaar voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een collega van mij had laatst ook zo,n geval.
Een alleenstaand familie lid van hem was overleden.
Hij kreeg van de rest van de familie de opdracht om te zorgen dat het huis leeg gemaakt werd.
Nu bleek de overledene nog schulden te hebben bij de woningbouw vereneging,en andere instanties.
Het werd hem verboden om de zaak te ontruimen.
Ik zou gewoon contact opnemen met de curator,ook al omdat het om levende dieren gaat die nog in de woning aanwezig zijn.
En de fietsen zou ik gewoon ophalen,daar zullen ze niet moeilijk over doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag helemaal niets uit het huis halen. Je zult contact moeten opnemen met zijn curator die heeft de bevoegdheid. Als er spullen in het huis staan die van jou zijn zul je dat met hem moeten opnemen.
ronron1212
13 jaar geleden
je zou eerst moeten overleggen met zijn curator en de gemeente. Als je zelf binnen gaat zonder overleg dan is dat volgens mij betreden van onebevoegd terrein ook als is het bekend terrein voor je. eerst moet alles uitgezocht worden.