Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) betekende ootje in deze zegswijze letterlijk 'kleine letter o' en later 'kringetje', zoals in kinderspelen ("We maken een kringetje van jongens en van meisjes ..."). Als men iemand in het ootje nam, vormde men een kringetje om deze persoon heen om hem vervolgens voor de gek te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens het Nederlands Etymologisch woordenboek:

Ootje een verkleinwoord van O of een kring om iemand maken om hem voor de gek te houden.