Kan je jezelf dwingen te dromen?

bv je wilt zo graag van iets dromen, lukt dan dat ook..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hoe kan je dromen manipuleren? Volgens psychologe Debbie Winterbourne kan iedereen lucide dromen opwekken. Reeds in haar kindertijd lukt het haar en intussen geeft ze cursussen om de techniek aan te leren. "De sleutel is beseffen dat je aan het dromen bent terwijl je aan het slapen bent. Eén manier om dat te doen is een notebook naast je bed te houden. Meteen na het ontwaken, schrijf je alles neer. Na een tijdje herken je droomthema's. Door daar bewust van te worden, herken je ze in een volgende droom en weet je zo waarover je droomt. Eens je weet waarover je droomt, bepaal je zelf de onderwerpen".

Trainen
15 procent behoeft geen training en kan makkelijk lucide dromen opwekken. Voor de anderen breekt een periode van intensieve training aan. Eenmaal gelukt, kan je het onderbewuste sturen, help je nachtmerries de laan uit en los je zelfs problemen op. Er in geloven dat het echt zal gebeuren, is een eerste vereiste.

Wetenschap
De wetenschap buigt zich al langer over het fenomeen en bestempelen de lucide toestand als 'wetenschappelijk aanvaard'. Intussen zien ook sportpsychologen heil in het dromenbewustzijn. Dromen zouden een perfecte trainingsmethode zijn om een mentale en fysieke boost aan atleten te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je droomt elke nacht, ongeacht of je dat wilt of niet. Alleen weet je dat vaak de volgende dag niet meer.
Je droomt meestal over dingen die je bezighouden. Dus als je graag over een bepaald onderwerp wilt dromen, moet je daar intensief mee bezig zijn. Probeer het je voor te stellen en herhaal het nadenken erover een paar minuten in je hoofd voordat je gaat slapen. Misschien lukt het om vervolgens erover te dromen. Succes!
Amadea
13 jaar geleden
Je kunt jezelf niet dwingen iets te dromen.
Wel kan het goed zijn dat iets dat je overdag erg bezighoudt, in je dromen terugkomt. Of je dat dan nog weet als je wakker wordt, is een tweede.
Sommige mensen kunnen wel leren hun dromen te sturen, of hebben lucide dromen waarbij ze zich al dromend bewust zijn van het feit dat ze dromen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom ) en dan kun je je droom ook deels sturen.

Ik kwam ook de REM-dreamer tegen die bij elke volgende droomfase iets meer licht en geluid geeft zodat je half wakker wordt en je droom zou kunnen sturen:
http://www.fan.tv/Digitaal/toontext.asp?id=20618
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kan je dromen als je in bed oordopjes indoet terwijl er iets wordt gezegd over een bepaalde omstandigheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het over dagdromen hebt,zal dat wel lukken. Maar je zelf er toe brengen om in je slaap over een bepaald onderwerp te dromen, dat denk ik niet.Je loopt zelfs een prachtige kans,dat je zo krampachtig bezig bent,dat er zelfs van slapen niets terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen doe je alleen tijdens de slaap. Als jij jezelf kunt dwingen te gaan slapen, kan je jezelf dus ook dwingen te dromen. Maar je onthoudt alleen iets van een droom als je tijdens die droom gewekt wordt.

Dagdromen: dat is niks anders dan ergens aan denken. Terwijl je dus wakker bent.
Dat kan iedereen. Iedereen die kan denken.

Je kan voorwerpen die geuren, geluiden, luchtbewegingen, lichten e.d. geven in je slaapkamer zetten om invloed uit te oefenen op hetgene waar je over wilt dromen. Bijv. als je ruikende bloemen in je kamer zet: grote kans dat je dan over bloemen gaat dromen. Zet dan de wekker om bijv 02.00 als je om 24.00 gaat slapen. Best kans dat je dan iets van een droom kan herinneren over bloemen.