Hoe zit dat nou eigenlijk: met een kind onder de 16 mag je geen sex hebben. Maar als een 17-jarige een 15 jarig vriendinnetje heeft, mag het dan wel ?

Zoiets gebeurt regelmatig. Volgens mij mag dat dan ook niet maar daar wordt nooit iets aan gedaan. Waarom eigenlijk niet ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, die 17-jarige mag ook geen seks met een 15-jarig vriendinnetje. Nergens in de wet staat 'tenzij u zelf nog geen 18 bent'. Zelfs twee 15-jarigen zijn allebei strafbaar als ze seks met elkaar hebben, omdat ze seks hebben met iemand die nog geen 16 is.

Maar het klopt dat er nooit wat aan gedaan wordt. Dat is omdat de wet natuurlijk bedoeld is om kinderen te beschermen tegen volwassenen, niet om jongeren te verhinderen seks met elkaar te hebben. Daarom is het een klachtmisdrijf: er wordt alleen overgegaan tot vervolging als er aangifte wordt gedaan door het slachtoffer of een wettelijk vertegenwoordiger (denk aan ouders/voogden) van het slachtoffer.

Dit geldt voor seks met jongeren tussen de 12 en 16 jaar oud. Iemand die seks heeft met een kind onder de 12 wordt wél altijd vervolgd, zonder dat daar eerst aangifte voor gedaan hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. Ik dacht het zelf ook al dat het zo zou zitten maar ik wilde graag eeen bevestiging. Thanks.

Andere antwoorden (3)

Als meerder jarige (boven 18jr) mag dat niet nee, dat word bestraft inderdaad maar jongeren onder elkaar worden daarvoor niet aangepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetten en normen zijn voor de een 'goed' en voor de ander niet.
Let meer op de universele wet van 'geen schade doen', dat betekent dat eenieder zijn of haar hart moet raadplegen of hij/zij er echt rijp voor is, ofwel de ander er rijp voor is.
Wat veel belangrijker is, is het MOTIEF!!
Is het begeerte, of is het liefde???? Dat is een hemelsbreed verschil.
Hoe dan ook is seksuele gemeenschap meer dan alleen een fysieke daad. Mensen die met elkaar naar bed gaan verbinden zich met elkaar op verschillende ongeziene niveaus en dragen vervolgens deze band hun hele leven met zich mee. Ik zou zeggen, verdiep je wat meer in deze materie door het lezen van esoterisch materiaal. Het reikt veel te ver hier een uieenzetting te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm het mag niet volgens de wet maar de politie mag alleen in actie komen wanneer er aangifte wordt gedaan