ik slaap iedere nacht anderhalf uur en wordt dan wakker, weer anderhalf uur, wakker, wie heeft een gouden tip voor min. 6 uur doorslapen? john

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Beste John

Een gouden tip kan niemand jou geven.
Wel een aantal adviezen waar je wellicht iets mee kunt.
Er zijn veel mensen met diverse soorten slaapproblemen (ik ben er ook een van)
Heb je genoeg rust momenten op de dag genomen?
Neem je ruim de tijd om af te schakelen voor je gaat slapen.
Hoe zit het bij jou met het gebruik van alcohol, koffie en andere oppende middelen?
Kijk je vlak voor het slapen gaan nog spannende films of iets op tv waar je veel concentratie bij nodig hebt?
Handig is ook om 2 uur voor het slapen gaan niet meer te computeren.
Mijn advies is om niet aan medicatie te beginnen, zo kom je meestal van de regen in de drup.
Ook zou ik geen "onschuldige" pilletjes gaan proberen zoals melatonine.
Wat altijd goed is om aan ontspanningsoefeningen te gaan doen, meditatie en yoga.
Ga verder niet met een te volle maag slapen.
Ga je s'middags wel eens een dutje doen?
Zo, ja let er dan op dat je zorgt dat je net niet in slaap valt, dat je een soort hazeslaapje doet.
Zet een wekker, niet langer als 3/4 uur gaan liggen, niet later als 15.00 uur en de ruimte niet te donker maken.
Er zijn speciale slaapcentra waar je naar toe kunt gaan om je klachten te laten onderzoeken.
Verder is er een goed boek inclusief wat je eens moet lezen: Slapeloosheid, Ingrid Verbeek & Ed Klip, uitgeverijboom.nl; ISBN 90 8506 1520

Toegevoegd na 7 minuten:
Het boek is inclusief een CD met ontspanningsoefeningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ook al gedacht aan slaapcentra kan ik dat aan de arts vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste John Voor een doorverwijzing naar het slaapcentra moet je bij je huisarts een verwijskaart aanvragen.
De huisarts is snel geneigd om je eerst medicatie te geven.
Als je slaapprobleem langer duurt dan een paar maanden dan adviseer ik je dit te weigeren.
Bij het slaapcentra gaan ze de medicatie vaak eerst weer afbouwen voordat ze verder kunnen.
Als je al zou kiezen voor medicatie neem deze niet langer als 2 weken ivm verslaving.
De arts is geneigd om je langer medicatie te geven, gelukkig was ik toen daar niet in mee gegaan.
Ik zelf nam alléén medicatie als ik na een week zeer slecht slapen helemaal uitgeput dreigde te raken en daardoor helemaal niet meer sliep
Maak desnoods je klachten nog erger zodat je huisarts overtuigd is van je slaapprobleem.
Bij de slaapcentra zijn erg lange wachtrijen voor je er terecht kunt.
Dus de aanschaf van het boek moet je toch even in overweging nemen.
Omdat hierin ook een schema zit van een slaapdagboek, een opdracht die je zeer waarschijnlijk ook bij het slaapcentrum zult krijgen.
En dan heb je een aantal weken gewonnen.
De schrijvers van het boek zijn verbonden met onderzoek en behandeling van slaapstoornissen.
Succes ermee, ik hoop dat je over een tijdje weer beter kunt slapen.
Groet, Marcel

Andere antwoorden (6)

Een lauw glas melk voor het slapengaan. Misschien word het ook tijd voor een nieuw kussen ? Dat merk ik zelf namelijk wel altijd, misschien mis je nu wat steun ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb een goed kussen dus dat is het niet, maar bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke graag gedaan, jammer dat ik je niet verder kon helpen.
Heb je wel een goed matras veel mensen bezuinigen op een goedmatras en kussen. Je moet goed kunnen liggen dan slaap je ook beter
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
matras is van auping ook prima
Vraag bij de reformwinkel of drogist eens naar Sleepzz.
Dit zijn slaappilletjes a 500 stuks

Dit kost 10 euro en is homeopatisch dus niet verslaafend.

Neem er 1 in 1,5 uur voor het slapen gaan, en je slaapt lekker door!.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het homeopatisch is, werkt het gewoon niet (tenzij per suggestie), als het plantaardig is kan het wel DEGELIJK verslavend zijn. (Let wel, heroine is OOK plantaardig ;-) )
Bovendien kun je ook aan middelen met uitsluitend een placebowerking 'verslaafd' raken, dus wel degelijk afhankelijk worden.
Als het geen kwestie is van piekeren, veelzorgen / onrust overdag of oververmoeidheid (waar je ook heel slecht van kunt slapen), kun je inderdaad het beste even kijken naar je combinatie bed/matras/kussen/dekens.
Een kussen dat 's nachts te warm wordt of net te zacht ligt, kan een enorme nachtrustkiller zijn, evenals een net iets te warme of net niet warm genoege deken / dekbed. Ook je matras of bedbodem kan aan vervanging toezijn.

Ondanks dat je een derde van elk etmaal gemiddeld op je bed ligt, kopen mensen toch vaker (en duurder) een nieuwe televisie dan een nieuwe matras of bed(bodem). Naarmate die slijten, sluipt er heel ongemerkt een probleem in je slaappatroon, en tegen de tijd dat je het beseft, komt het nauwelijks meer in je op dat het wel eens puur aan je bed zou kunnen liggen.

De periodes dat je wakker ligt tussendoor echter zijn wel ERG lang, zeker als het meer dan incidenteel is. Vermoedelijk moet je het toch wat meer zoeken in regelmatigere bedtijden, een ander voedingspatroon of aanpakken van stress. Pillen zijn, in elke vorm, wel het laatste waar je naar moet grijpen. Die kunnen helpen bij tijdelijke, verklaarbare slaapproblemen (stress bijvoorbeeld na een scheiding of sterfgeval oid), maar zijn nooit een eerste optie bij chronische slaapproblemen.

Ik denk dat je in plaats van doormodderen met tips, beter even contact kunt opnemen met de huisarts. Voor het zelfde geld heb je een echt slaapprobleem (bijvoorbeeld slaapapnoe) waarbij het gebruik van pilletjes zelfs geváárlijk zou kunnen zijn. Knoei daar dus niet op eigen houtje mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vrouw vind dat ik onrustig slaap, ligt te luisteren hoe ik slaap, zij heeft eerst ook gedacht aan slaapabneu maar niet het idee dat dat het is, heb een goed huwelijk, misschien stress ben truckchauffeur, we zoeken verder,wil ook geen slaappillen gan gebruiken maar homeopatisch kan toch geen kwaad?
Het is niet abnormaal dat je één of meerdere malen per nacht wakker wordt. Het punt is dat jij je dat kennelijk erg bewust bent, bijvoorbeeld door geluiden als van een snurkende partner. Vaker nog is teveel licht de oorzaak, ook van wekkers met veel te heldere cijfers, of door gordijnen die teveel licht doorlaten. Probeer in ieder geval achter de oorzaak te komen.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik bedoel dat je meestal weer inslaapt na even wakker te zijn geweest maar dat herinner je je later niet meer omdat er op dat moment niets gebeurde of niets werd geregistreerd door je brein. Registreren je zintuigen wel iets dan is de kans stukken groter dat je langer wakker blijft en je bed verlaat om iets te gaan doen, zoals toiletbezoek, een glas water drinken of inloggen op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word zelf elke 2 uur wakker, heel vervelend.
Maar wat heel goed werkt: zorgen dat ik overdag genoeg beweging heb gehad en frisse lucht.
Het idee van het avondwandelingetje is eigenlijk heel goed.
Als ik op vakantie ben en de hele dag buiten ben, fietsend en wandelend, in de zon en de wind, in de frisse Waddenlucht, slaap ik als een roos.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens: er zijn ook 'slaapcentra', zie voor meer info hier:
http://www.lerenslapen.nl/page/1631/slaapcentrum.html

Daar weten ze alles van slapen, slecht en goed, van in- en doorslaapstoornissen en hoe dat aan te pakken.