Kun je van je eigen ontlasting ook ziek worden?

het is misschien een hele rare en vieze vraag maar ik vraag het me écht af; of je van je eigen onlasting ook ziek kan worden als je het bijvoorbeeld opeet (natuurlijk niemand die dit doet maargoed) het is dan namelijk wel je eigen ontlasting dus het l ijkt me dat je er niet ziek van kan worden want je hebt het dan toch al onder de leden als het in je ontlasting zit, niet? ik vraag het me echt af!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (7)

In je darm leven bacterien die je helpen het voedsel te verteren. In de darm zijn ze nuttig en onschadelijk, maar je moet ze niet ergens anders hebben. Zeker niet in je mond.

Kijk maar naar de Tyfus- en choleraepidemien in landen waar mensen riool- en drinkwater niet goed uit elkaar houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat van typfus en cholerea weet ik niet zeker, maar je kunt er wel heel ziek van worden

Toegevoegd na 1 minuut:
*Tyfus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Ontlasting is een verzameling van reststoffen uit voeding (onverteerbaar), afvalstoffen uit het bloed en de lever, gal oud bloed enz. enz.

Als je het zou opeten zou je maag het niet goed kunnen verwerken. Bovendien kan het lichaam zoveel afvalstoffen niet aan, dus wordt je ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KimKim
een jaar geleden
En als het om een klein beetje gaat?
buiten dat,...kun je ook door ontlasting aan hand / vinger en je zit daarna aan je oog, een oogontsteking oplopen.
En bij wondjes,..ook een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je darm leven bacterien die je helpen het voedsel te verteren. In de darm zijn ze nuttig en onschadelijk, maar je moet ze niet ergens anders hebben. Zeker niet in je mond.
en je gaat ook vreselijk uit je mond stinken als je het opvreet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadverdamme ;p
Goeie vraag!
Ik heb even het even gegoogled en ik vond meerdere sites waar staat dat dit kan, mits je gezond leeft. Daarnaast zijn er ook liefhebbers van plasseks dus die kunnen er niet omheen (iew) ;-)

Urine drinken
De meeste mensen moeten niets van urine hebben, ze vinden het kortweg vies. Sommige mensen zijn juist een liefhebber van het gele vocht en drinken het in plaats van melk, jus of thee, ieder ochtend bij het ontbijt. Ze spoelen en gorgelen de urine in hun mond als ze bijvoorbeeld keelpijn hebben. Sommigen gieten het in hun oor bij een oorontsteking, en anderen plassen op hun wratten. In Afrika gaan ze nog verder: daar doen ze koeienpis in de melk. Dit schijnt geluk te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel waar, daarom leert een moeder een meisje haar bil van voor naar achter af te vegen. Via de vagina kan ontlasting ziekten veroorzaken. Je moet ook niet met hetzelfde washandje je voor en achterkant doen, dat geldt ook voor jongens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel degelijk, denk aan een klassieker als de blaasontsteking die optreedt bij vrouwen die zich verkeerdom afvegen na het plassen.
Ook wil je geen bacteriën uit je poep in open wonden hebben wegens infectiegevaar.
In je darmen leeft van alles dat daar een goede functie heeft, maar ja, oorsmeer wil je niet in je ogen hebben en snot niet in je mond (ik in elk geval niet).

Overigens: Het eten van ontlasting heet coprofagie of ook wel scatofagie. Hiermee wordt vaak coprolagnie in verband gebracht : seks waarbij de ontlasting een centrale rol speelt.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting )

Ik denk dat het maagzuur de meeste bacteriën uit je ontlasting wel aan kan (waarschijnlijk lopen het slijmvlies in mond en keel meer risico).
Als baby schijn ik ooit een keer vrolijk uit m'n luier te hebben gegeten, zonder nadelige gevolgen behalve dat het uiteraard bij elk familiefeest weer even genoemd moest worden ;-)