Hoe zit dat eigenlijk met de maanstand en menstruatie? Lees aub de uitleg!

Mijn menstruatie komt meestal rond volle maan. Nu was ik op vakantie in buitenland en opeens werd ik te vroeg ongesteld! Wat bleek: daar was het bijna volle maan. Ik wist overigens niet dat de maanstand daar anders was. Vandaag dacht ik: eens kijken of het al bijna volle maan is en wat blijkt: het duurt nog wel even! En dat terwijl ik dus eigenlijk ongesteld moet worden. Het lijkt ook maar niet te willen komen. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - dat kán niet! Als het op een bepaalde plek op aarde volle maan is, is het overal op aarde volle maan! (Nou ja, er kunnen een paar minuten tussen zitten, maar dat merk je in de praktijk niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh? Is dat zo? Mmmm wel vreemd want het was echt bijna volle maan daar, zo rond 17 aug. (volgens de maankalender was het 24 aug. volle maan dus ik dacht dat het daar eerder volle maan was.

Het beste antwoord

Op vakantie is je menstruatie vaak ontregeld.
Het geeft toch altijd wat stress, zo'n vakantie.
En daarna is dat niet meteen weer hersteld.
Dus eerst was je wat vroeger, dan zal je nu wat later zijn.

Er zou een relatie met de maan kunnen zijn:
Op verschillende plaatsen ter wereld en in verschillende tijden wordt de volle maan geassocieerd met de ovulatie en de donkere maan met de menstruatie.
Als de maan enkele dagen verdween zei men dat de maan menstrueerde. Sommigen vrouwen merken nog steeds dat zij menstrueren met volle maan of juist met donkere/nieuwe maan, en niet tijdens de halve manen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de gemiddelde menstruatiecyclus net zo lang is als de maancyclus, is het logisch dat er vrouwen zijn waarbij de menstruatie precies samenvalt met de volle maan of juist met nieuwe maan. Omdat dat opvallender is dan wanneer het niet zo is, wordt er meer nadruk op gelegd. Het is puur toeval.

Andere antwoorden (3)

Vroeger, toen ik nog jong en knap was (LOL) kwam dat bij mij wel vaker voor als ik in de vakantie ergens anders was dan thuis. Andere omgeving, andere omstandigheden, niets om je druk over te maken.
Nu ben ik alleen nog maar knap (was het maar zo) en heb ik nergens meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ging vroeger met een busreis naar Oostenrijk, bijna alle meiden kregen opoe op bezoek, hoewel dat niet gepland was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min voor opoe op bezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor opoe op bezoek ;-) lekker ouderwets.
Puur toeval. Overigens kan het niet elders op aarde op een heel andere datum volle maan zijn ;-)

Soms kun je ineens zomaar een tijdje onregelmatig zijn, soms lijkt dat met reizen te maken hebben of met ziekte, of het bekende 'meisjeshuis'-effect: zet een paar meiden bij elkaar en in no time lopen ze gelijk (kennelijk is het effect van elkaars hormonen opsnuffelen veel groter dan je zo zou denken).

Hou maar even in de gaten of je weer zo regelmatig wordt als je was, en zo niet overleg dan even met je huisarts of er reden is voor onderzoek (waarschijnlijk niet, maar die weet er meer van dan jij en ik).