Kan je bepaalde genezingspraktijken als religieus bestempelen?

Het wordt in Nederland toegestaan om je kinderen niet te laten inenten als dat niet strookt met je geloof; dat is geoorloofd. Ik vermoed dat er mensen zijn die een religieuze opvatting hebben mbt geneeskunde; kun je mensen die daar in geloven vervolgen?

Past dat nog in de geloofsvrijheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn ook mensen die de risico's van het enten zwaarder vinden wegen dan het risico van de ziekte krijgen.
Reden is dat onvoldoende is onderzocht wat de kwalijke gevolgen op langere termijn zijn. Die willen wel medicijnen als de ziekte er is. Zeker als de resultaten redelijk tot goed zijn.

Toegevoegd op 12-05-2009 00:53:49
Neem als voorbeeld DES tegen miskramen.

Toegevoegd op 12-05-2009 00:55:00
Dit noem ik als preventief medicijn uit het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor iemands geloof kan je gelukkig in NL niet vervolgd worden. Dus die mogelijkheid valt af om die mensen bij zinnen te brengen.
En de rest schrijf je al zelf, het is toegestaan om jezelf of je minderjarige kinderen niet te laten inenten.
De onaantastbaarheid van je eigen lichaam staat daarin voorop.
14 jaar geleden
Mensen worden in Nederland niet strafrechtelijk vervolgt omdat ze hun kinderen op grond van hun religieuze overtuiging niet laten inenten. Artikel 6 lid 1 van de Grondwet: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met
anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet".

Wel kan het voorkomen dat iemand aangeklaagd wordt voor dood door schuld als hij bijv. weigert zijn kind een levensreddende behandeling te ondergaan.

Waar Jomanda zich op beroept wordt niet als religie gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat inenten behoorlijk gevaarlijk kan zijn, dat je in een paar dagen kunt overlijden aan een simpele inenting? En wist je dat een behoorlijk percentage van de bewoners van verstandelijk gehandicapte instellingen de oorzaak van hun handicap te wijten is aan een simpele inenting?...
Dus als je voor je kind geen risico van een inenting wil laten lopen dan zeg je dat je op religieuze grondslag wil weigeren, dan ben je meteen van alles af... Maar het is niet verplicht, voor niemand hoor... Ze zullen wel dreigen met hel en verdoemenis, maar dat leg je dan gewoon naast je neer...
Nee hoor vervolgen gaat niet, nog niet...
Ja dat past in de geloofsvrijheid; wat mag je dan nog?...