waarom zeggen mensen dat ze kunnen liplezen?

liplezen is onmogelijk,
er zijn veel te veel woorden

Toegevoegd na 6 uur:
mensen hier zeggen dat ze mensen kennen die doof zijn geboren
maar dofen hebben geen idee van de juiste klanken en woorden,
ik wil jullie graag geloven en sta open voor nieuwe dingen
maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er zoveel woorden zijn verhindert je toch niet om de geluiden die mensen maken te interpreteren als het juiste woord? Of om de letters op dit scherm te interpreteren als het juiste woord? Blijkbaar ben je in staat om voor héél veel woorden de link te leggen tussen wat je ziet/hoort en wat de ander zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar ik snap niet wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je luistert naar iemand die praat, hoor je allerlei klanken. Je hersenen zetten die klanken om in woorden die je begrijpt. Als je leest, zien je allerlei lijntjes op papier of op een scherm. Je hersenen zetten die lijntjes om in letters, en groepen van die letters in woorden. Als iemand die dat kan lipleest, ziet diegene de bewegingen van een mond. Zijn hersenen zetten die informatie om in woorden die die persoon begrijpt. Of je nu luistert naar klanken, kijkt naar lijntjes of kijkt naar de bewegingen van een mond, het heeft allemaal een vertaalslag van je hersenen nodig. En het aantal woorden is in al die gevallen hetzelfde. Dat jij je niet voor kunt stellen dat iemand kan liplezen, is omdat de bewegingen van een mond voor jou zoiets als Chinees zijn, ervan uitgaande dat je nooit Chinese les hebt gehad: van Chinese karakters begrijp je helemaal niets omdat je nooit hebt geleerd ze te interpreteren. En een hoop karakters zullen er in jouw ogen hetzelfde uitzien, het is moeilijk het één van het ander te onderscheiden. Op dezelfde manier heb je nooit geleerd de bewegingen van een mond te interpreteren. Voor jou ziet bijvoorbeeld de mondbeweging voor 'baard' en die voor 'paard' er hetzelfde uit, en lijken de mondbewegingen voor 'baat', 'baal', 'maat', 'maal', 'maart' en 'paal' er ook erg veel op. Net als die Chinese karakters die op elkaar lijken. Maar voor iemand die heeft geleerd om mondbewegingen te interpreteren zijn dit wel degenlijk verschillende woorden. Net zoals iemand die Chinees heeft geleerd, de karakters uit elkaar kan houden, ook al zijn het er heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat er iemand bestaat die de tv aan zet met het geluid uit en dan precies weet wat er gezegd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal je nog verwonderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel hoor Mitch. Ik heb zelf wel gekletst met dove mensen die me precies konden verstaan. Als de mond maar in beeld is.

Antwoorden (11)

Als je een idee heb wat van mensen kunnen zeggen. Bijvoorbeeld als je het weer kijkt ( deed mijn oma soms) zonder geluid dan kan je het wel raden. Anders is het heel moeilijk idd. maar niet onmogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen die doof zijn hebben dit als een van de enige middelen om te kunnen ' verstaan' wat andere mensen zeggen, dit is aan te leren en is voor een groot gedeelte goed te doen, mits de persoon die spreekt zijn mons laat zien bewegen aan degene die lipleest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spraakafzien (vroeger vaak liplezen genoemd) is het aflezen van klanken van iemands mond gecombineerd met informatie uit non-verbale informatie zoals gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
Spraakafzien wordt vaak door doven gebruikt om te kunnen begrijpen wat mensen zeggen die geen gebarentaal beheersen. Ook slechthorenden gebruiken vaak spraakafzien om de hoorbare informatie die ze missen aan te vullen.
Met spraakafzien is niet alles te verstaan wat iemand zegt. De letters a en o zijn duidelijk te zien aan de mondvorm, maar de letters k en g zitten achter in de keel en zijn niet af te lezen. Ook het verschil tussen de p, b, en m is niet te zien. Klassiek voorbeeld zijn de woorden paard, baard en maart; om te weten welke woord is gezegd, is de hele zin nodig. Dat betekent dus ook dat bij het spreken tegen iemand die spraakafzien gebruikt, spreken in telegramstijl uit den boze is, evenals te weinig of te veel articulatie.
Voor het leren van spraakafzien kunnen doven en/of slechthorenden na verwijzing van een arts terecht bij een logopedist
fremar
13 jaar geleden
Nou, bij sommige vrouwen is dat heel makkelijk hoor, hoef je geen woord aan vuil te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"liplezen is onmogelijk, er zijn veel te veel woorden"

Dat denk jij, maar dan heb je ongelijk.
Ik kan niet tegen een berg op fietsen, maar in de Tour de France bijvoorbeeld doen ze het toch maar mooi wel, dus dat ik iets niet kan betekent niet dat het onmogelijk is.

Het is wel zo dat sommige mensen niet zo makkelijk afleesbaar zijn, maar ja, sommige mensen zijn ook niet zo makkelijk verstaanbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen: omdat ze dat ook kunnen. Waarom zou iemand zeggen dat hij kan liplezen als hij dat niet kan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder is doof, en ik heb van jongs af aan geleerd duidelijk te articuleren, en haar aan te kijken als ik met haar praat.
ook had ik vorig jaar een dove stagiaire, die aangaf er erg blij mee te zijn dat ik ook met haar op deze manier communiceerde.
het scheelt echt een flinke jas!
Rieneke1
13 jaar geleden
Deze mensen kunnen uit de woorden die ze van andere mensen hun lippen kunnen lezen het hele gesprek volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iedereen onbewust wel wat spraak afziet. Ik versta het ook allemaal makkelijker als ik in het gezicht kan kijken, en ik ben niet doof (of zal ik toch maar een gehoortest gaan doen)
anneliez
13 jaar geleden
Tot onze vriendenkring behoort een doof meisje. Zij is ook doof geboren.

Als ze bij ons komt/is articuleer ik zo goed mogelijk om haar van mijn lippen te laten aflezen wat ik zeg.

Zij beheerst naast het liplezen tevens de gebarentaal tot in de perfectie.

Daarom ook werd/wordt zij soms als tolk gevraagd om b.v. een toespraak van een horende voor een groep niet horenden (doven, dus) in de gebarentaal om te zetten.

Zij kan perfect liplezen..en ik sta er altijd weer versteld van dat een mens dat kan beheersen. Maar zij kan dat..

Dus..als iemand zegt dat hij/zij liplezen kan..geloof dat dan maar gerust..want het ìs inderdaad goed mogelijk..

Groet,

Ton

Toegevoegd na 2 uur:
Ik geef je het recht mij niet te geloven..maar het IS gewoon feit en de enige mogelijkheid voor dove mensen om te communiceren met de horenden.

De klanken kennen zij natuurlijk niet..maar..gaat het daar dan om?

Het gaat er natuurlijk om dat zij ons kunnen begrijpen..en dat doen zij heel goed.

Ik heb grote bewondering voor de dove medemens die dit beheerst.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte doven, degene dus nooit iets gehoord hebben leren via aanwijzingen en kijken naar de mond hoe iets uitgesproken wordt. Dus van kleins af aan wijst men b.v. de tafel aan en spreekt men het woord uit, tevens als men het beheerst (of later op school) wordt ook de gebarentaal aangeleerd op de zelfde manier. Hoe moeten ze anders weten wat je bedoeld.