Als je een lichte hersenschudding hebt opgelopen, kun je daar dan later nog gevolgen van ondervinden zoals geheugenverlies of evenwichtsstoornis?

Dit naar aanleiding van iemand die van de trap is gevallen en zich echt niks meer kan herinneren van het hele akkefietje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja zeker, volgens de geleerden kun je er zelfs nog klachten als migraine en andere vormen van (chronische) hoofdpijn van overhouden.

Dat is tenminste wat de neuroloog tegen mijn vriendin heeft gezegd. Deze heeft na een ongeluk een hersenschudding opgelopen. Meer dan tien jaar later komt hier bij haar chronische clusterhoofdpijn achterweg.

Bovenstaande is wat een neuroloog als mogelijke oorzaak heeft aangedragen, dus ik ga er van uit dat wanneer je een hersenschudding hebt, er ergens een zwelling zal zijn. Als die zwelling in de buurt van je evenwichtsorgaan zit, kan dat zeker storingen en problemen opleveren.
En hetzelfde verhaal voor geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als dat gebeurt noem ik het geen lichte hersenschudding, want dan heb je toch meer schade dan alleen hoofdpijn / geschudde hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij is dit ook overkomen, en haar werd verteld dat ze zich de val zelf waarschijnlijk nooit meer zou kunnen herinneren, omdat je hersenen je beschermen tegen trauma en de herinnering onderdukken/wegstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu weet ik waarom mijn ex zelfs de trouwdatum is vergeten!

Toegevoegd na 49 seconden:
Ze was namelijk op een ander gevallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Lavender;

Ja, dat kan zeker; ik heb drie jaar geleden een flinke hersenschudding opgelopen en de laatste drie kwartier voor die gebeurtenis ben ik in mijn geheugen nog steeds kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het beschrijft, met het geheugenverlies en de latere klachten die er mogelijk door veroorzaakt zijn, denk ik dat het geen lichte hersenschudding was, maar een 'gewone'.
Wat je soms ziet is dat het in eerste instantie beter gaat dan een tijdje later alsof het eerst een beetje moet 'rijpen'.
Als de klachten inderdaad door de hersenschudding veroorzaakt zijn, kan het ook goed zijn dat ze op nog langere termijn ook weer afnemen.

Dus ja, het kan wel degelijk. En ze kunnen ook weer overgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de klap hard genoeg is kun je idd het ongeval/gebeurtenis niet herinneren. Bij een lichte komt het vaak voor dat het na een dag weer terug komt en geen klachten verder.

Zelf heb ik op een 16e zware hersenschudding gehad. Waarschijnlijk ben ik gevallen tijdens het fietsen naar een vriendin want ik kwam met een bloed op mijn hoofd en een streep van zand op de achterkant van me jas bij haar aan. Het is nu 16 jaar later en ben nog steeds zaterdagavond tot zondagavond kwijt.

Nadat ik beter was had ik de eerste paar maanden nog steeds veel last van hoofdpijn/druk op me hoofd.

Het is best wel apart hoe het allemaal werkt want na het ongeluk ben ik blijkbaar verder gaan fietsen naar die vriendin, hebben me ouders me opgehaald en naar de dokter gebracht en daarna thuis op bed gelegd. In die tijd heb ik ook zitten praten en gereageerd op mensen.

Zelf kan ik me dus niks meer herinneren behalve de zaterdagmiddag en dat ik opeens zondagavond wakker werd in bed en dat mijn ouders en broer en zusters om het bed heen stonden.

Het eerste wat ik zei was wat doe ik hier en toen moest ik overgeven.