Wat is het beste... sudocreme of een 'gewone' vette creme?

Wat is het beste om op een gevoelige huid van de stuit (dat inmiddels weer dicht is dankzij sudoceme!, alleen nog een dun korstje…) te smeren dat neigt naar door’zitten’ van een oude dame die erg mager is, veel zit en veel klaagt over pijn op de stuit?
Ikzelf denk sudocreme, maar een collega adviseert geen sudo meer (nu het dicht is) maar ‘gewone’ vette cremes zoals vaseline of uiercreme.

Natuurlijk wil ik het beste voor mijn cliënte.
Hoop hier een antwoord te krijgen van iemand die daar ECHT meer over weet, uit ervaring en/of beroepsmatig....

Toegevoegd na 11 uur:
Dankje wel voor de tips! En aangezien ik al jaren ervaring heb in mijn vak als wijkziekenverzorgende hebben we uiteraard alle andere maatregelen al getroffen zoals antidecubitus kussen e.d.

Maar het ging mij er m.n. om of je nu, nu de huid weer mooi dicht is, er beter een vette creme op kunt doen ter voorkoming van.. of doorgaan met de sudocreme wat ik zelf heel goed spul vind.

Maar toch bedankt voor alle uitleg ;-)!

12 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

Een schone droge onderlaag is belangrijk. Het afwisselen van de houding is essentieel. Hulpmiddelen ter ondersteuning van de behandeling zijn: kussens met fijne vulling in verschillende vormen, een wisseldrukmatras, gelmatras en gelkussen, watermatras of een statisch luchtmatras - alternerende matras - om de druk te verminderen en op te heffen. De laatste jaren wordt er ook veel gebruikgemaakt van traagschuim (traagschuimmatrassen) wat zeer goede resultaten geeft.
De zoektocht naar de oplossing om doorligwonden te voorkomen of te genezen is eindeloos lang. Men kan stellen dat er telkens weer nieuwe middelen op de markt komen die beter zijn ter preventie van doorligwonden. De aanbeveling om een schapenvacht te gebruiken of om ijskompressen te leggen als behandeling is niet meer van deze tijd. Reeds jaren geleden is deze handeling als "niet zinvol" aangeduid. Ook de herziene (2002) landelijke richtlijn van het CBO bevestigt deze zienswijze. Ook ander hierboven beschreven interventies kunnen in de toekomst gedateerd raken en aangeduid worden als "niet zinvol".
Wonden dienen steeds steriel verzorgd te worden en sommige vergevorderde wonden kunnen chirurgische behandeling vereisen.

Uit ervaring:
Lang geleden werkte ik in een psychiatrisch ziekenhuis en daar behandelde we decubitus met glycerine kamferspiritus, dit verstevigd de huid. De glycerine zorgt voor het soepel houden. Daarna werd een vaseline aangebracht. Dit laatste lijkt me niet meer van deze tijd. Bij voorbeeld Nestosyl lijkt me een betere keuze.
Patiënten kregen een decubitus ring om op te zitten, deze verlicht de druk.

Succes en het beste met de patient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misslobe
12 jaar geleden
Dankje voor je uitgebreide antwoord: 10 ;-)

Andere antwoorden (3)

Allereerst STERKTE.

Uit eigen ervaring: gebruik Nestosyl.
Een oranje tube, koop je bij elke drogist en apotheek in NL.
Mijn schoonmoeder had / heeft doorligplekken. Zij ligt de hele dag in bed. Wij gebruiken TUBES Nestosyl (groot verpakking) en dat werkt het beste.

Ik heb geen idee of vaseline werkt. Dat heb ik niet gebruikt. Maar het lijkt mij dat vaseline de huid AFSLUIT en dat is m.i. niet goed (zeker niet bij doorligplekken).

Dus ik zou gaan voor Nestosyl of Sudocreme (werkt altijd goed bij mijn kinderen) maar niet voor Vaseline.

Succes!!

ps: zou een kussentje onder haar billen helpen???
Misschien een klein zwembandje (dan kan ze op de randen zitten) Niet al te hard opgeblazen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het consultatiebureau heeft men mij het volgende geadviseerd i.v.m. uitslag van mijn dochter:
-zolang de uitslag vochtig is, kun je het beste Sudocrem gebruiken.
- Als de uitslag droog is, kun je beter Bepanthen gebruiken.

Tot dan toe gebruikte ik eigenlijk altijd Sudocrem, maar de BEpanthen bevalt mij heel goed. Ook nu mijn dochter geen luiers meer gebruikt, heb ik het nog in huis, en het komt regelmatig van pas. Het werkt heel prettig, trekt beter in dan Sudocrem en je krijgt er ook niet zo;n smeerboel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en heb ik dagelijks te maken met dit probleem. Wat wij doen is net als jullie een heel dun laagje sudocreme totdat het dicht is en daarna gebruiken wij vaak zinkzalf. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Vaseline of uiercremes lijken mij te vet, in zinkzalf zit ook wat vaseline, zie bron.
Ik weet niet of jullie het verder ook gebruiken maar misschien heb je ook nog wat aan de tip dat wij bij open (doorlig) plekken dit eerst behandelen met woundmate (soort 2de huid) en daarna overgaan op sudocreme en daarna zinkzalf.
Hopelijk heb je hier wat aan! Veel succes op je werk!