Mag je vanaf je werk medicijnen mee naar huis nemen, die anders toch vernietigd zouden worden?

Een familie-lid van me werkt in de zorg.
Ze vertelde me dat ze af en toe wat lichte slaapmiddelen mee naar huis neemt, die in de "retour-bak"liggen om te worden vernietigd. Dit zijn dan medicijnen die patiënten niet meer nodig hebben, omdat ze bijv. op andere medicijnen overgestapt zijn.
Zij vindt het zonde dat het wordt vernietigd, want het zijn goede medicijnen. Ze neemt ze mee voor incidenteel eigen gebruik.
Kan dit kwaad? (voor je eigen gezondheid?)
Is dit toegestaan?

(ik heb de vraag bij "gezondheid"neergezet, maar eigenlijk kan ie ook goed bij maatschappij....)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij wat nynhidrine en luminol mee. Dat is te duur om te kopen

Het beste antwoord

Het mag inderdaad niet van de wet. Niet alleen is het onverstandig om medicijnen die op recept zijn te gaan gebruiken zonder je arts te consulteren, maar ook omdat je niet weet of de medicijnen op de juiste manier bewaard zijn.
Zeker niet doen dus omwille van het behoud van haar baan en van haar gezondheid.

En ik ben het ermee eens dat het onwijs zonde is van de vaak dure medicijnen die vernietigd worden, maar nog belangrijker is de gezondheid van de mensen.

Raad het haar ten zeerste af als je haar spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 medicijnen slik je nadat een arts ze voorgeschreven heeft.
Maar ook vrij verkrijgbare medicijnen mag je niet meenemen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik heb je advies opgevolgd, en haar al deze antwoorden laten lezen. Ik hoop dat ze er iets mee doet....

Andere antwoorden (9)

Of het kwaad kan ligt geheel aan het medicijn, toegestaan is dit zeker niet (als ze er geen toestemming voor heeft)

Het wordt al afgeraden om medicijnen van een ander te gebruiken. Het ene medicijn is natuurlijk het andere niet.

Meestal wordt er vanwege veiligheids redenen gezegd dat je het niet mee mag nemen.

Verder wordt er gezegd dat het anders niet te controleren is of dat dit inderdaad echt wegging, of dat dit nog gebruikt zou gaan worden.

Vaak mag je bijvoorbeeld in de horeca ook geen geld in je eigen zak bij je hebben. Dit om controleren makkelijker te maken.

Iets meenemen van je werk zonder toestemming blijft stelen, of het nou nog gebruikt kan worden of niet.
sterredag
13 jaar geleden
Nee, zij is niet gerechtigd om medicijnen mee te nemen, zelfs niet als die anders vernietigd zouden worden.
Ik denk dat als de leiding van de zorginstelling hier achter komt, dat ze dan een ontslag op staande voet riskeert.
13 jaar geleden
nee dat mag niet.dat is ten eerste stelen,ook al liggen ze in de retour-bak.en ten tweede,je neemt toch geen medicijnen mee van anderen voor eigen gebruik,onverantwoord bezig zijn noem ik dat.en dat werkt in de zorg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet en het is niet zonder risico en ik denk dat het heel vaak gebeurd (een soort beroeps deformatie).
Je kunt waarschijnlijk net zo goed tegen een elektricien zeggen dat netstroom gevaarlijk is, ze werken gewoon heel vaak met de spanning er op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet, omdat het gevaarlijk is/kan zijn.
Daarnaast is het diefstal, ze neemt dingen mee die niet van haar zijn. Als ze hier achter komen, word ze waarschijnlijk direct ontslagen, en met een beetje pech word er aangifte gedaan.
Een bedrijf wil het vaak ook niet/het mag ook niet, omdat ze wel kan zeggen dat het voor eigen gebruik is, maar ze kan het net zo goed doorverkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is absoluut niet toegestaan, en juist bij personeel in de zorg wordt dit extra zwaar aangerekend. Nog afgezien van het gezondheidsrisico (retourgebrachte medicijnen worden niet voor niets vernietigd, nog afgezien van het risico van medicijnen op recept die niet aan jou zijn voorgeschreven) kan dit haar niet alleen haar baan, maar haar hele carrière in de zorg kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziet welke hoeveelheid medicijnen terug moeten naar de apotheek om vernietigd te worden, nadat een client bv is overleden, dan ben je blij als iemand zegt het nog te willen gebruiken.
B.v. die nutridrinkjes, plaszakken, glijzeilen, incontinentiemateriaal. Ik heb het echt wel eens meegenomen, het levert op een ander adres weer een besparing op.
Slaapmiddelen zou ik nooit toestaan om mee te nemen.
Morfineachtige preparaten zijn aan wettelijke voorschriften gebonden. Die moet de thuiszorgorganisatie persoonlijk afleveren bij de apotheek.

Ja, het is een grijs gebied, ik geef het toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een apotheker weet welke medicijnen je hebt en zal met het recept van de arts bekijken of de medicijnen elkaar niet tot chemische schade lijden. Dus nooit oude medicijnen meenemen. Bovendien het is en blijft diefstal, dus riskeer je ontslag als je betrapt word.

Kennisje van mij - werkzaam bij een bejaardenhuis - had ooit een restje van een maaltijd meegenomen. Ze werd bij de uitgang steekproefsgewijs gecontroleerd en kreeg ontslag op staande voet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zeker niet doen. Afgezien van het feit dat slaapmiddelen door de huisarts voorgeschreven moeten worden en dus niet zomaar klakkeloos kunnen worden ingenomen, kan de instelling waar je familielid werkt ook ernstige bezwaren hebben. Die weten toch niet wat zij er mee gaat doen ? Zo zouden ze ook in de illegale handel terecht kunnen komen. Ik denk dat het haar zelfs nog wel op ontslag kan komen te staan als het ontdekt wordt. De baas zal het zien als diefstal.