Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je verslaafd raken aan hardlopen?

bij hardlopen komt een "drug" vrij: Serotonine. opzich een lichaamseigen stof. maar als je het in een pilletje koopt heb je een recept nodig.

kan je aan die extra serotonine verslaafd raken?

ik vraag me dit af omdat hardlooptherapie erg hip is op dit moment voor mensen bijv. depressief zijn. en als erg gezond word geetaleerd door bijv. bram bakker.

maar als je aan antidepressiva verslaafd kan raken, dan ook aan hardlopen... of niet? is het dan wel zo gezond die hardlooptherapie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
747

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hardlopen kan wel min of meer verslavend werken, omdat het gewoon erg lekker is, je er fitter van wordt, doordat je conditie verbeterd en doordat je even lekker kan uitwaaien.

Het hele serotonine verhaal is volgens mij wat overdreven. Je hoort in de media vaak verhalen over "runners high", veroorzaakt door de serotonine aanmaak in je lichaam, echter in de praktijk heb ik nog nooit iemand gesproken, die zoiets heeft ervaren. Verslaafd raken aan serotonine lijkt me dan ook niet waarschijnlijk. Als je verslaafd raakt aan hardlopen zal het dus eerder andere oorzaken hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelfde geldt trouwens voor endorfine.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken runners die inderdaad verslaafd zijn en dat zelf ook zo ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja want als je hardloopt komen er endorfines vrij die werken als een drug waardoor je je goed gaat voelen en daarom kun je makkelijk verslaafd raken aan hardlopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding