Rode ogen door lenzen (zie beschrijving)

Ik heb zachte lenzen. Ik kan ze makkelijk in en uit doen. Ik heb geen problemen met mij lenzen. Maar dan komt het probleem, als ik mijn lenzen uit doe dan zijn mijn ogen NIET normaal rood. In het begin waren mijn ogen een klein beetje rood, maar nu worden ze steeds roder en roder. Het doet ook vreselijk pijn als ik m'n lenzen uit doe, het voelt alsof mij ogen uitgedroogd zijn. Wat kan ik hier aan doen? Ik doe steeds minder me lenzen in en me bril op. Maar soms doe ik ze in en dan worden me ogen weer rood. Moet ik nu andere lenzen nemen? of kunnen me ogen niet tegen lenzen? Ik heb wel erg gevoelige ogen. Mijn ogen kunnen bijvoorbeeld niet tegen wind, dan gaan ze meteen tranen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (6)

Het komt op mij over alsof je ogen heel droog zijn.. Dan gaan je lenzen aan je ogen 'vastplakken'.
Ik heb hier zelf ook vaak last van.. Probeer je wel eens je lens over je oog heen en weer te bewegen? Dat gaat ook minder goed, en doet pijn, als je droge ogen hebt.
Ik heb hiervoor oogdruppels, voor branderige ogen gekocht van VSM. Als ik daar een paar druppeltjes van in mijn ogen druppel, en dan mijn lenzen beweeg, komt er dus weer vocht onder je lenzen, waardoor ze niet meer zo aan je ogen 'vastplakken'. Daarna krijg je ze ook makkelijker uit, en heb je als het goed is niet meer zo'n rode ogen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar maanden geleden had ik een gelijkaardig probleem. Ik schakelde over naar zuurstof doorlatende lenzen en een krachtigere/betere lenzenvloeistof. Ook let ik er nu op dat ik mijn maandlenzen niet langer dan een maand draag, want vele irritaties kwamen ook daar door.

Mijn lenzen: biofinity
vloeistof: aosept plus

Ik kreeg een gratis proefpakketje bij de optiek :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunsttranen proberen is inderdaad geen slecht idee! Maar ik denk dat je beste optie een consultatie bij de oogarts is! :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Een mogelijke oorzaak is dat je ogen eigenlijk te droog zijn. Maar het is ook goed mogelijk dat je een lichte allergie hebt tegen het materiaal van de lenzen, of tegen de lenzenvloeistof. In dat geval moet je echt andere lenzen of andere vloeistoffen gebruiken.

Nog een mogelijkheid: in traanvocht zitten eiwitten. Die eiwitten gaan zich geleidelijk aan afzetten op de lens. Het oppervlak van de lens wordt daardoor wat ruw. Dat kun je niet voelen, maar je hoornvlies heeft er wel last van. Als jouw traanvocht wat meer eiwitten bevat dan gemiddeld (zoals bij mij het geval is), moet dat extra van je lenzen worden verwijderd.

Ik heb eerst een andere schoonmaakvloeistof gekregen, maar die hielp niet voldoende. Daarna kreeg ik een speciale vloeistof, die ik eens per twee maanden moet gebruiken. De lenzen moeten daar precies een half uur (niet langer) in weken. Die speciale vloeistof verwijdert alle afgezette eiwitten van de lens. Dat hielp uitstekend.

Ga beslist niet zomaar op eigen houtje aan de gang met druppels of kunsttranen. Af en toe kan geen kwaad. Maar als je ogen een tikje te droog zijn, en je gebruikt kunstmatige oogbevochtiging, raken je traanklieren "lui" en heb je die oogbevochtigingsdruppels steeds vaker nodig. Je raakt er als het ware aan verslaafd.

De beste oplossing is: ga naar een goede opticien en laat die kijken wat er aan de hand is. Zo'n onderzoek duurt een half uurtje; soms moet je terugkomen, omdat het soms een kwestie van proberen is wat bij jouw ogen het beste werkt.

Er zijn gewone opticiens en medische opticiens. Ga als het even kan naar een medisch opticien, die heeft extra kennis en extra apparatuur. Voor de eventuele kosten maakt het niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens zorgen *alle* lenzen ervoor dat je hoornvlies minder zuurstof krijgt. Daarom is het altijd aan te bevelen je lenzen niet meteen na het opstaan in te doen, maar eerst een half uur of een uur zonder lenzen in rond te lopen.

Aan het einde van de dag hetzelfde: als het even kan, een uur (of langer) voordat je naar bed gaat, je lenzen al uitdoen.
Cryofiel
13 jaar geleden
dit probleem had ik ook.ik heb maandlenzen en ben in maart begonnen.bij mij was ook de irritatie die op t oog kwam door n droog gevoel en rode ogen.op t laatst heb ik ze niet meer ingedaan.tot ik vorige maand de oproep kreeg voor controle.dus t laatste setje weer ingedaan.met mijn ogen was alles goed en de lenzen ook.ik heb andere vloeistof meegekregen en ik moet zeggen die helpt perfect.het lag dus aan de vloeistof die ik gebruikte.ga naar je opticien en vraag nieuwe vloeistof om t probleem te verzachten.als dat niet helpt kan je altijd nog overstappen naar n ander merk lens.succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 jaar geleden had ik hetzelfde, huisarts stuurde me naar oogarts, de man was erg onbeschoft en wist het ook niet.
toen naar een klassiek homeopaat, die gaf me calcium en rhus korrels en hoera ik had m'n lenzen weer terug.(nooit zelf korreltjes uitproberen) later stopte m'n opticien ermee en deed me over aan eye/wish, ik kreeg weer rode ogen, maar die verkoper zei,äls ik zulke ogen had, zou ik geen lenzen dragen". dankjewel.
toen naar oculentie, die zaak verkoopt geen brillen, uitsluitend lenzen, ik kreeg heel goede maandlenzen die ik overigens maar 2 weken mag dragen.
maar het laatste jaar ben ik onwijs gaan knipperen met m'n ogen. nu blijkt dat erin alle lenzenvloeistoffen kwik aanwezig is. ik heb nu bio lenzenvloeistof uit duitsland van bulbusdynamik, als je ze mailt, kan in het hollands, krijg je een gratis pakket. het is wel een heel gedoe, eerst spoelen met 1, dan schoonmaken met 2, dan spoelen met 1, bewaren in 3, en spoelen en inzetten met 1. zoiets ongeveer

Toegevoegd na 4 uur:
m'n echtgenoot heeft een beschadigd oog, daarover heeft hij een gekleurde lens, zodat het er mooi uitziet en geen last heeft van oogharen die naar binnen groeien.een half jaar lang heeft hij de lens dag en nacht in, daarna wordt hij vervangen. bij verkoudheid gaat vaak dat oog ontsteken,en wordt rood, maar het helpt als hij oogdruppels van dokter vogel gebruikt