Wat is nou eigenlijk "door je rug gaan"?

Ik heb dat zo'n 3 a 4 keer per jaar. Afgelopen zaterdagmorgen ook weer. Gewoon met bukken ik tilde niets op ofzo. Zaterdag zoveel mogelijk blijven bewegen. Druk geweest met de tuin. Maaien, harken, heg knippen enz. Was allemaal nog wel redelijk te doen. Maar sinds zondagochtend is het veel erger geworden.
Wat kun je nou doen om het snelst te herstellen en wat is het nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Sinds dat we lopen als soort, wordt de rug op druk, dus verticaal belast, terwijl het originele ontwerp voor trek, dus horizontale belastingen bedoeld was, zoals nu nog bij de apen, die hangen aan de boom en lopen met 4 ledematen...
De rug is een complex samenspel van banden en spiertjes en een kleine verandering van de stand van wervels onder elkaar kan hele grote gevolgen hebben voor het hele systeem... De persoon die zwakke plek heeft, is daarbij bijzonder kwetsbaar omdat hij zelf nog eens ingrijpt in de bewegingen die kunnen of niet kunnen, dus compensatiegedrag en werk kan een belasting zijn die niet ok is voor de rug... En met het compenseren en de bewegingsbeperking van de rug lukt het personen doorgaans redelijk pijnloos een dag door te komen, maar de rug is permanent in staat van alert... Dan zomaar op een argeloze donderdagmorgen, niets aan de hand, de persoon is nauwelijks zich bewust van de beperking en het ging al een tijdje goed, beweegt die op een manier die net niet kan en dan gooit de rug het hele systeem op vol alarm en verkrampt de hele zaak van boven tot onder, maar vooral op de plek waar het begon... Het schiet in de verkramping en het laat niet los voordat het sein veilig gegeven wordt... Dat sein veilig kan weken duren, maar totdat het systeem weer kan ontspannen is het een ware lijdensweg, want zolang de rug strak staat van de spanning, is er zeer weinig beweging mogelijk...
Dit beschrijft hoop ik voldoende op zijn jan-boeren-fluitjes wat het is om door je rug te gaan...

vandaar...