Is het beter om via je borst ipv via je buik adem te halen?Zoja waarom?

En word je geboren met standaard borst of buikademhaling? Ik haal adem via de buik, mijn vriend via de borst en ik merk dat als ik het anders probeer, dat als zeer onprettig ervaar..waardoor is/word je manier van ademhalen bepaald en hoe leer je jezelf eventueel de andere manier aan..of lukt je dat nooit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Ik geef les in Kung fu, Tai Chi en Chi Kung (waarbij de laatste het meeste nadruk legt op ademhaling), waarbij buikademhaling wordt benadrukt. Vooral omdat je armen aan je schouders zitten, die op hun beurt weer aan je borstkas vast zitten. Wanneer je borstademing doet, houdt dit in dat je bewegingen sterk worden beinvloed door de diepte en snelheid van ademen.

Zoals je in mijn avatar kunt zien, heb ik sinds kort een dochtertje en die heeft me nog een nieuwe 'openbaring' gegegeven. Ik wist al dat alleen buikademhaling of alleen borstademhaling niet gezond is, maar door haar ben ik er achter gekomen dat je bij geboorte een soort rolbuikademhaling doet. We zijn als volwassenen erg snel geneigd om bij 'buikademhaling' de hele buikwand naar voren te brengen en terug (hiermee trek je het middenrif omlaag of duwt het omhoog). Echter baby's ademen rollend. Dat houdt in dat de buik zich als een golf op het strand naar onderen uitrolt en weer terug oprolt omhoog.

Veel mensen gaan borstademhalen door spanning, maar soms gebeurt het ook (ik ben het echt tegengekomen en misschien herken je het bij jezelf) dat mensen die een buikje hebben deze proberen in te houden en daardoor de ademhaling omhoog brengen.

Om buikademhaling goed aan te leren, is de eerste oefening heel makkelijk:
Laat je schouders hangen (ontspannen), leg je handen in een kom op je onderbuik (net boven de blaas en onder je navel). Zet je buikwand uit tegen je handen (eigenlijk laat je je ingewanden in je handen 'vallen'). Controleer of je schouders laag blijven. Trek vervolgens rustig je buik en ingewanden weer terug, waardoor je weer uitademt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een buik ademhaling is het "beste "
als je vaak gespannen bent haal je meestal met je borst adem
dat is een hoge ademhaling waarmee je ook sneller gaat hyperventileren
beide ademhalingen kun je natuurlijk aanleren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, via je buik is beter. Vooralals je veel moet spreken of zingen, is het verrekte handig om een beetje ademsteun te hebben en niet de lucht uit de toppen van je longen te halen,en een buikademhaling kun je je dan ook prima aanleren.

Waarom zoveel mensen een borstademhaling hebben (die eigenlijk helemaal niet natuurlijk is) is me dan ook een raadsel, of het moet een raar bijverschijnsel zijn van het te allen tijde je buik willen inhouden. Door een borstademhaling kom je eerder lucht tekort, kun je amechtig gaan klinken en zelfs gaan hypeventileren.

Wanneer je inademt zetten je longen uit waardoor ze meer plek innemen in de borstkas. Daarom heb je eenflexibel middenrif, dat de loongen instaat stelt naar beneden uit te zetten, als reactie waarop je buik iets naar voren gaat ; ruimte zat, genoeg rek, geen enkel probleem. Wanneer je die natuurlijk uitzetruimte gaat beperken, zul je je borstkas (moeten) opzetten, wat een veel minder natuurlijke beweging is.

Een andere ademhaling aanleren is vooral een kwestie van oefening. Maar waarom iemand een borstademhaling zou willenaanleren is mijeen raadsel. Dat heb je eigenlijk alleen maar nodig op het moment dat er snel veel zuurstof in je lijf moet komen, bij grote inspanningen of sportprestaties en dergelijke, maar zeker niet in rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt adem door onderdruk te creëren in je longen, waardoor lucht naar binnen stroomt.

Daar kun je verschillende spieren voor gebruiken. Bij buikademhaling druk je je middenrif naar beneden, wat je longen vergroot, waardoor je die onderdruk creëert. Bij borstademhaling doe je hetzelfde, maar dan door je ribbenkast op te trekken.

Bij buikademhaling krijg je meer lucht binnen dan bij borstademhaling, de lucht circuleert beter tot helemaal onderin je longen, en het kost minder energie om evenveel zuurstof binnen te krijgen.

Buikademhaling voelt ook rustiger: de meeste mensen gaan met korte stoten via hun borst ademhalen als ze schrikken of gestresst zijn. Dat heeft een wisselwerking: net zoals lachen je een blij gevoel geeft, geeft buikademhaling je een rustig gevoel, en borstademhaling geeft het onprettige gevoel (waarschijnljik een beetje benauwd en gejaagd?) wat je beschrijft. Iemand die altijd via de borst ademhaalt, zoals je vriend, heeft dat meestal niet door omdat hij er zo aan gewend is op die manier adem te halen dat dat gejaagde gevoel normaal voelt.

Alleen buikademhaling is dus beter voor je dan alleen borstademhaling. Ook goed is het om de twee te combineren (ja, ze kunnen tegelijk), en voor optimaal effect kunnen zelfs je flanken meedoen.

Dit alles is te oefenen. Dat kan door simpelweg iedere dag een kwartiertje te gaan zitten en te letten op je ademhaling. Waar zit die ademhaling? Hoe voelt dat? Probeer eens op een andere manier adem te halen en observeer weer: wat doet dat met je? Hoe voelt het als je je ademhaling bewust regelt? Hoe voelt het als je je ademhaling helemaal los laat (minder eenvoudig dan het klinkt)?

Er zijn overigens ook verschillende disciplines waarin je leert om te gaan met ademhaling. Dat kan bijvoorbeeld iets als yoga of meditatie zijn, daar maken ademhalingsoefeningen deel van uit. Maar bijvoorbeeld bij zangles leer je ook heel bewust om te gaan met je ademhaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed antwoord, maar probeer niet te veel op je ademhaling te letten als het niet nodig is, dan kan het juist tegen je gaan werken en spanning oproepen. Ademhaling is van nature uit een automatisme maar er kunnen veranderingen plaatsvinden die het nodig maken dat er oefentherapie toegepast wordt. Denk bijv. aan/na een longoperatie. Binnen de ontspannings-therapie- oefeningen wordt dit bijv. ook toegepast. Leg je hand eens op de buik(in ruglig) en voel bij de inademing je hand omhoog gaan en bij de uitademing dus weer zakken. je kan eventueel wat "meehelpen" dit kan je jezelf heel goed aanleren zet er een rustig achtergrond muziekje bij op en probeer eens niet aan allerlei dingen te denken.