Roken, verschillende vragen... en is dit heel schadelijk(lees vraag)?

Hallo allemaal,
ik heb paar vragen over roken.

Als je 2 á 3 weken lang ongeveer 1 sigaret per 2 dagen ongeveer hebt gerookt en af en toe 1 per dag. En je stopt, hoe erg zijn je longen aangetast / hoe groot is het risico op ziektes nog?

En als je hebt gerookt op deze manier:
(Dit was mijn idee van niet over je longen roken)
Tijdens het roken niet inademen oid maar het rook naar binnen trekken met je tong (kun je ook uitproberen, lippen tuiten ( beetje rond) dan met je tong naar voor / achter bewegen, dan beweegt de lucht mee).

Volgens mij rookte ik dan niet over mijn longen, maar weet dit niet zeker.

Maar ok, hoe schadelijk is dit nou geweest? Kan ik hier nog iets aan overhouden?

groetjes,

Toegevoegd na 1 dag:
Natuurlijk ook af en toe gewoon trekje, maar dit prikkelde niet zoveel aan de keel :)

Toegevoegd na 1 dag:
toevoeging vorige bewerking:
Had een periode een beetje griep ( hoesten enzo ) daarom deed ik dat andere ;)

Toegevoegd na 1 week:
trouwens.. Na die tijd rook ik niet meer hoor:) Heb er ook niet echt trek in, dus lijkt niet echt verslaaft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

3 weken lang 1 sigaret per twee dagen......nauwelijks tien sigaretten dus. De blijvende schade die je daar aan overhoudt, kan nauwelijks in de schaduw staan van de longschade die je zou hebben opgelopen in één avondje barbecueën of een lange rit door Nederland in en auto op de snelweg. En dat herstelt je lichaam ook gewoon. Het is vooral de máte van blootstelling die op de hele lange duur schade zou kunnen veroorzaken.

HOE je rookt maakt overigens niet zo veel uit. De meest schadelijke stof is nicotine, en als je niet over je longen rookt, neem je die toch gewoon op via de slijmvliezen van je mond. Hoe jij het beschrijft is een 'normaal' trekkie, zo rookt iedereen. Pas wat je met de volgende ademteug doet (uitblazen of inademen) bepaalt of je over je longen rookt of niet ; of je dus NA het trekkie de rook alsnog inademt of niet.

Van die tien sigaretten in je leven ga je helemaal niks overhouden. Ik wist dat de antirookhysterie behoorlijk opgeklopt werd, maar dat de bangmakerij al ZO idioot ver gaast, verbaast zelfs mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie :)
Dat anti roken leek inderdaad erg over dreven. Zag een filmpje waar ze vertelden dat het door het roken kwam, maar het leek meer alsof ze crystal meth gebruikten. Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, Ik vond Bijna alle antwoorden goed, maar moest toch eentje kiezen:).

Andere antwoorden (10)

In theorie wel, maar gezien de hoeveelheid en niet inhaleren zal dit wel meevallen. Als je vanaf nu niet meer rookt tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
actief of passief roken zijn beide schadelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
al rook je maar een keer in de maand je krijgt de stoffen binnen ook al ligt het maar op je tong
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar dat is de vraag niet helemaal. Elke sigaret is schadelijk, maar 3 weken lang gemiddeld 1 per dag roken is net 1 pakje. Elke sigaret is er een teveel, maar de schade die je van 1 pakje oploopt zal nog niet zo groot zijn. Ikzelf rook al 25 jaar en zou nog steeds willen dat ik er niet aan begonnen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 32 jaar gerookt en ben er 5 mnd geleden mee gestopt
Hidde ik leef weer
je kan het ook
even een paar moeilijke momenten maar je krijgt er meer voor terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je sjaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min niet van mij hoor....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie:) groetjes
Er zijn mensen met gemak 98 jaar geworden, vanaf hun 11e straf gerookt en nooit ziek geweest. En er zijn er die nooit gerookt hebben en met 34 aan longkanker gestorven zijn. M.a.w. je kunt er geen zinnig antwoord op geven. Het lijkt me overigens wel zeker dat niet roken minder slecht is,dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus; het heeft ook veel met aanleg te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het, pluseen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En er zijn er die nooit gerookt hebben en met 34 aan longkanker gestorven zijn. Ja, en er zijn er ook die nooit drinken en toch keelkanker krijgen,..
en ja, er zijn er ook die nog nooit (wiet)drugs gebruiken en toch geestelijk ziek worden.
En ja, er zijn er ook die nooit met zeep wassen en toch exceem. hmmm komen alle plusjes van rokers?
Geen schade, fijnstof is veel gevaarlijker, google er maar eens op. Alleen is de overheid er niet blij mee daar dit echt de moordenaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie:)
Overheid krijgt wel geweldig hoge bedragen van rokers, al die accijnzen e.d. groetjes
Maak je vooral geen zorgen, je krijgt dagelijk meer rotzooi binnen dan die paar sigaretten wat jij hebt gerookt.

Er zijn zoveel meer schadelijke stoffen die je dagelijks binnen krijgt, dan sigarettenrook, maar mensen doen zo krampachtig over roken, dat iedereen maar bang gemaakt wordt.

Hiermee wil ik echt niet suggereren dat roken goed voor je is. Niet roken is nog altijd beter dan roken, maar er zijn zoveel dingen die slechter is voor een mens en daar wordt niet of nauwelijks aandacht aan besteedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken begint altijd met een enkel sigaretje, maar het is lekker en verslavend, dus daar blijft het niet bij. Die verhalen over 'wel roken en geen longkanker krijgen en niet roken en wel longkanker krijgen' geven aan dat het mechanisme niet wordt begrepen. Je krijgt geen longkanker door het roken, maar het breekt je aangeboren bescherming af, het vergroot je kans om het te krijgen.
Ik heb van 12 - 35 jaar gerookt, beginnend met 1 shappie per dag en eindigend met 3 pakjes sigaretten per dag,
Van 36 - 70 jaar heb ik niet meer gerookt, ik ben mij nog steeds bewust dat het lekker is, maar de nadelen zijn te groot, en dan denk ik niet aan longkanker, maar andere kwalen. Sex zonder condoom is ook heerlijk, maar dat doe je ook normaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me dat het daarbij echt blijf.
Hartelijk dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies
Roken is gewoon schadelijk op welke mannier dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roken is altijd schadelijk
en over dat niet over je longen roken(hoezo doe je het dan)
dan doe je het om stoer te doen ( heb ik opzich niks op tegen zo ben ik zelf ook begonnen) maar daar hou je echt een hele slechte adem van over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed en helder plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deed het niet om stoer te doen, deed het zelfs niet waar mensen bij waren, dus zo goed als niemand wist het..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom rook je dan niet over je longen?
ik kan me niet voortstellen dat je het dan lekker vind
want ik rook al aardig lang en vind het soms nog steeds walgelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouw was een periode niet echt lekker en toen gebruikte ik die''manier'' zegmaar, dat prikkelde dan iets minder.
je(=iedereen) kan op deze vraag geen zinnig antwoord geven, want wat het effect is geweest kun je alleen maar laten testen in het ziekenhuis. En dan nog zijn die uitslagen geen garantie voor op de langere termijn uitslagen.

Het beste is gewoon niet roken. Maar goed, dat weet natuurlijk iedereen. Je wordt knapper/mooier/zelfverzekerder/socialer van.

Als je goed kijkt naar mensen die al lang roken wat valt je dan op?
- ze hebben een hele vieze hoest (vaak rochelend, BAH)
- hebben een wat grijs (grauwige) kleur in het gezicht, (dit zien naasten vaak niet meer, omdat ze eraan gewend zijn geraakt.)
- lopen wat voorovergebogen met hun schouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom. Je bent zojuist het hellend vlak van de verslaving opgestapt. Jij weet wat je mist als je niet rookt.