Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik haar helpen?

Ik kijk nu naar het programma 'Verslaafd aan verzamelen' en ik mijn ogen gaan echt open. Ze noemen dit in het engels ook wel Hoarden! Ik herken mijn moeder hierin. Na al die jaren.... Dit is waar zij ook mee kampt en ook in erge mate. Nu zie ik in dit programma wel tips maar dat is in de USA. Wie kan mij tips geven hoe ik mijn moeder kan helpen? Alvast heel erg bedankt. Groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De Nederlandse term is: verzamelzucht.
De vraag is vooral: hoe ernstig is het?
Woont je moeder alleen?
Is de situatie echt onhoudbaar?
Dat het bijvoorbeeld onhygienisch of gevaarlijk wordt,
stankoverlast etc.
Echter:
Is je moeder goed aanspreekbaar?
Heeft ze de situatie nog wel in de hand?

Dan kun je het met haar bespreken.
Want ik ben niet voor het zomaar ingrijpen in het leven van een moeder. Ik bedoel: het is haar leven en zelfs als jij het er niet mee eens bent, dan nog mag zij haar eigen gang gaan. Haar eigen leven leiden. Haar eigen hobby hebben, ook al is die nog zo "raar".
Zie foto 1

Zo niet, dan kan ze een obsessief compulsieve stoornis (OCS) hebben, en dan moet er professionele hulp bij komen. Deze psychische aandoening is met medicijnen en gedragstherapie goed te behandelen.
Zie het artikel in de bron.
Zie foto 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is overigens de vraag of 'hoarding' wel in het OCD-spectrum valt, onder andere omdat de 'standaard'-behandeling voor OCD volstrekt NIET helpt bij dit probleem.
Als het huis echt een overvolle puinhoop is, moet er eerst geruimd worden, en dan pas kan er geordend en gestructureerd worden - en dat red je niet alleen. Vandaar dat er specialisten voor zijn (en nee, een professional organizer helpt NIET, die kan je huis voor je opruimen en dan gaat het direct weer is omdat je er zelf niet veel van leert.)

Andere antwoorden (3)

Plaats advertenties en vraag anderen te helpen haar verzamelingen uit te breiden.
jc54
13 jaar geleden
Sommige thuiszorgbegeleiders zijn gespecialiseerd in dit soort thuiszorg - ze kunnen helpen met sorteren en ruimen en dergelijke.
Dus je kunt informeren bij thuiszorginstanties in de omgeving.
Als je zoekt op hoarding vind je veel, net als wanneer je zoekt op clutterers, bijvoorbeeld de site van de CLA - http://sites.google.com/site/clutterersanonymous/Home . De dichtstbijzijnde bijeenkomsten zijn in Frankfurt en Londen, maar wie weet komt er binnenkort iets in NL. Als je moeder Engels beheerst heeft ze in elk geval al heel wat aan die site van de CLA.

Als je begint te ruimen met iemand, kost dat veel moeite, maar al doende krijg je letterlijk en figuurlijk heel veel meer lucht en ruimte.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En misschien een moeder die doodongelukkig wordt
of een verpeste relatie met moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef alleen maar aan wat de mogelijkheden zijn als de moeder hulp wil.
Als ze zelf niet wil, kan hulp pas opgelegd worden als er klachten zijn van buren of bijvoorbeeld de woningbouwvereniging.
Ik heb zelf gespecialiseerde thuiszorg ingeschakeld toen ik echt niet meer wist waar te beginnen, en ja dat was in eerste instantie moeilijk en eng, maar al hel snel was het een enorme verlossing. Ik heb gewoon m'n huis teruggekregen, zo voelt het.
Neem even contact op met het desbetreffende televisieprogramma en leg je probleem voor.
9 van de 10 keer kunnen ze je op weg helpen om je in de goede richting te wijzen voor hulp voor je moeder.

Petje af voor jou, dat je het herkent als probleem van je moeder en de hulp die ze van je krijgt. Je bent een kanjer!!