Er zit een soort bobbeltje in de zijkant van mijn ooghoek, wat is dit?

En wat kan ik er tegen doen? Het jeukt best wel en het doet pijn, maar dat kan ook door het wrijven komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Vooral NIET wrijven - blijf er van af....
Toevallig had ik het vorige week ook, en ik heb gelijk alle make-up en mascara eraf gehaald, nageveegd met gekookt water, en de volgende ochtend was het al een stuk minder gezwollen.
Ik was heel verschrikkelijk verkouden, en snoot en hoestte m'n longen uit m'n lijf, dus misschien dat het daarmee samen hing...

Maar na 2 dagen was het helemaal over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een ontstoken traanbuisje

Traanbuis
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Traanbuis (naso-lacrimal duct)De traanbuis is het lichaamsonderdeel dat zorgt voor de afvoer van het door de traanklier teveel geproduceerde traanvocht. De overmaat aan vloeistof wordt afgevoerd door de traanpunten op het onderste ooglid en komt via de traankanaaltjes terecht in de traanzak en wordt vandaar door de traanbuis verder afgevoerd naar het neusslijmvlies.

in principe gaat dit gewoon over omdat er vocht door de buis gaat.Als er een vuiltje in blijft zitten kan je last houden,ik zou dan wel even naar de dokter gaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik kan het niet goed zien,
maar als het op je oogbol zit zal het eerder Pinguecula zijn.

It is seen as a yellow white deposit on the conjunctiva adjacent to the limbus (the junction between the cornea and sclera). It is to be distinguished clinically from pterygium, which is a wedge shaped area of fibrosis that appears to grow into the cornea. It is most prevalent in tropical climates and is in direct correlation with UV exposure.

Histologically it shows degeneration of the collagen fibers of the conjunctiva stroma with thinning of the overlying epithelium and occasional calcification.[2] Solar actinic exposure of the thin conjunctiva tissue results in fibroblasts producing more Elastin fibers, but they are more twisted than normal and may lead to the degradation of the collagen fibers.[3] Alternatively, it has been stated that the sub-epithelial collagen fibers undergo degradation and assume the qualities of elastic tissue while fragmenting and twisting in a different configuration from their normal state.[4]

It is likely that the solid white scleral tissue underlying the conjunctiva tissue acts with high reflectivity to further back expose the tissue to UV radiation.[5] The side of the nose also increases sun reflectivity onto the conjunctiva. As a result, pinguecula are found more often on the nasal side of the conjunctiva. While most pinguecula are found over the age of 40, they are not uncommon in 20 and 30 years old adults who spend significant time in the sun.

The plural form of pinguecula is pingueculae. Pinguecula is derived from the Latin word "pinguis" for fat or grease.

Lang verhaal,maar het is dan dus een vetbultje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk lijkt t meer op een ontstoken haarzakje waar je wimpers zitten
of een wegescheetje word t ook genoemd
t beste is er niet aankomen en eventueel even bij de apotheek een zalfje halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kleine ontsteking
kook gewoon wat water en laat dit afkoelen
als het afgekoeld is sop je een GESTREKEN zakdoek in het water en wrijf je er voorzichtig mee door je oog {naar de neus toe wrijven}
dit doe je een paar keer per dag en dan is het zo over

niet met je vingers wrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
dat is je oog hoek