wat zorgt ervaar dat het suikergehalte in ons bloed op een goed peil blijft ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is je alvleesklier. Die zorgt voor aanmaak van insuline en dan reguleert weer je bloedsuikerspiegel.

Toegevoegd na 21 seconden:
En je alvleesklier wordt ook wel pancreas genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaande en meer op http://www.iocob.nl/algemeen/uitleg-suikerziekte-en-getallen.html

Normaal
Onder normale omstandigheden zijn er twee processen die de spiegel/hoeveelheid (= concentratie) glucose in het bloed bepalen.

1) Aanmaak en uitscheiding in het bloed door met name onze lever en

2) opname en opslag door met name onze spieren. Kort gezegd zijn er twee hormonen (eiwitten/stoffen die worden uitgescheiden met een specifieke functie ergens in het lichaam) verantwoordelijk voor de regulatie van de glucose concentratie in het bloed.

Als eerste het hormoon insuline, geproduceerd door de alvleesklier (pancreas). Dit hormoon wordt uitgescheiden als de bloed glucose concentratie stijgt, bijvoorbeeld na een maaltijd, en is dus belangrijk om glucose concentratie te verlagen. Insuline is verantwoordelijk voor de remming van de aanmaak en uitscheiding van glucose door de lever (het komt nu uit de voeding dus de lever is niet nodig), en het stimuleren van de opname en opslag van glucose in de cellen van de spieren (en andere organen).

Het tweede hormoon is glucagon, ook aangemaakt door de pancreas. Glucagon wordt uitgescheiden als de concentratie van glucose in het bloed daalt, als de voeding’s glucose op is na de maaltijd, en is dus belangrijk om bloed glucose te verhogen. Glucagon stimuleert de aanmaak en uitscheiding van glucose door de lever en remt de opname en opslag van glucose in de spieren. Dit is onder andere belangrijk omdat de glucose een belangrijke brandstof is voor bijvoorbeeld de hersenen.

Ons lichaam reguleert bloed glucose dus heel strak met behulp van de twee hormonen insuline en glucagon en zorgt dat het niet te hoog wordt.