Vraagje over doktersadvies.

Ik heb een plek op mijn buik, onder mijn linker ribbenkast waar ik geen druk kan hebben. Nu ben ik naar de dokter geweest en naar het ziekenhuis voor een echo. Niks te zien. De dokter zegt dat ik 4 weken lang elke dag een paracetamol moet nemen en als het dan niet weg is ik weer terug moet komen. Iemand hier ervaring mee? Want ik vind het nogal vreemd..

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik vertrouw hem wel, ik wil alleen weten of iemand hier ervaring mee heeft omdat ik dit nog nooit eerder heb gehoord. Evenals vele mensen om mij heen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

je schrijft in een reactie op een vraag dat je de klachten zelf al een jaar hebt. dan is 4 weken "aankijktijd" van de arts ineens niet zo gek meer. Elke dag 1 paracetamol slikken? dat klinkt wel vaag. je hebt verder niet vertelt of het pijn doet in je vraag.

mijn conclusie: je hebt niet goed begrepen wat de arts bedoelde met zijn advies

mijn oplossing. vraag de arts zijn advies op papier te zetten. neem bij je eerst volgende bezoek ook iemand mee die met jou kan luisteren naar de arts. Zo hebben jullie beide zijn/haar verhaal gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Lees wat hierboven staat:

Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.

Natuurlijk kun je het advies van je arts wantrouwen.
Maar iedereen heeft wel eens wat, waar niet meteen
een definitieve diagnose op gesteld kan worden.

Misschien heb je een spiertje verrekt ofzo.
Dat zie je niet op een echo.
Dan gaat het vanzelf over.

Trouwens, ik ben opgevoed met het motto:
wat vanzelf gekomen is gaat ook weer vanzelf over.
Met de meeste dingen is dat ook zo.

Als jij je huisarts niet vertrouwd, wat verwacht je
dan van ons, leken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opmerking; een verrekt spiertje (microruptuur) is wel zichtbaar op een echo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vanzelf komt gaat ook vanzelf over? En kanker dan? Gaat niet altijd op, maar meteen naar de dokter is ook niet goed.
Ik wil voorop stellen dat ik jouw gezondheid niet in de weg wil staan, en dat ik geen arts ben.

Maar als mijn arts me dit advies zou geven, kon hij de pot op!!

Als je geen ondraaglijke pijn hebt ga je toch niet elke dag paracetamol als pijnstiller slikken? Daar zou jij je je lever en maag echt geen plezier mee doen!

Zie je probleem als een goede reden om wat bewuster en verstandiger te gaan eten!

Vraag aan je arts om een nadere verklaring waarom je die paracetamol elke dag zou moeten slikken.
Dit spul is soms heel goed om je van pijn en ongemak te verlossen, maar zeker niet goed om elke dag te slikken!!!

Vraag desnoods een second opinion aan bij een andere arts, of stel je vraag op een medische Internetsite.

Je kunt je vraag en twijfels ook bij je ziekenfonds voorleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
ik ben het helemaal met Conan eens. Lang paracetamol slikken terwijl je niet eens weet waarvoor is wel een heel gemakkelijke oplossing. Heeft je huisarts ook niet een vermoeden geuit wat het zou kunnen zijn?
Als je twijfelt of je zorgen maakt zou ik nog eens terug gaan, naar je eigen arts of naar een ander.
Het is wel zo dat alleen jij voelt wat je voelt, wij kunnen hier niet inschatten hoe erg jouw pijn is (en zijn bovendien geen artsen).
Dus, gebruik je gezonde verstand en bij twijfel neem actie. Het is jouw lichaam en je hebt er maar één dus wees er zuinig op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga gewoon terug naar je huisarts en vraag waarom je die pillen moet slikken en zolang
of anders maak je een afspraak in een ander ziekenhuis voor een second opinion
4 weken lang paracetamol heeft volgens mij weinig zin hoor maar ik ben geen dokter dus vraag je huisarts waarom en misschien dat je dan wat geruster bent

{hij zal wel denken dat het een spierpijntje is dat na enkele weken over gaat}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alles is even duidelijk en gemakkelijk te begrijpen, zelf niet voor iemand die ervoor gestudeerd heeft om lichamelijke klachten te kunnen verklaren.
Zoals in andere antwoorden reeds aangegeven; vaak gaan klachten vanzelf weer over en het lijkt mij dat de huisarts in jou geval hiervan uitgaat. Hij heeft immers middels een echo geconstateerd dat er geen rare dingen in je buik zitten (zoals bijvoorbeeld een tumor), dus ziet geen reden om vervolgonderzoeken aan te vragen.

Om toch wat te adviseren dien je een paracetamol te slikken. Dit verlicht wellicht de klachten en beetje, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het advies niet zo heel gek. Soms is het inderdaad een spierkwestie. Door de pijn ga je nog meer verkrampen en gaat het dus nog meer pijn doen. 4 weken is wel lang. als mijn verhaal klopt zou je dat na een paar dagen wel moeten merken.

maar ik ben geen arts en ik doe ook niet klakkeloos wat mijn arts zegt hoor

Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vermeldt niet wat de diagnose van je huisarts was. Ik denk dat hij/zij een aantal dingen heeft uitgesloten, o.a. met behulp van die echo maar niet precies weet wat het dan wel is. Wat er dan nog overblijft aan oorzaken valt onder de categorie ; gaat hoogstwaarschijnlijk vanzelf over'. Alleen paracetamol is een minder onschuldig middel dan vaak gedacht wordt. Gebruik je het spul, doe dat dan hoogstens een paar dagen met maximaal zes tabletten per dag. Een maand vind ik erg lang. Of die ene tablet veel doet waag ik ook nog te betwijfelen. En als ik je hiermee het placebo-effect ontnomen heb dan is dat maar zo. Ik ben er bepaald geen voorstander van om mensen pillen te geven omwille van dat effect. Daar teken ik bij aan dat ik geen oordeel kan geven over het de competenties van jouw huisarts. Ik ga puur af op jouw verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoorden op medische vragen via internet kunnen nooit volledig betrouwbaar zijn. Zelfs een arts kan uit een korte klacht omschrijving via internet geen gegarandeerd sluitende conclusie trekken.

Mijn mening:
Twijfelachtig advies van de dokter.
Langdurig pijnstillers gebruiken is ook niet gezond en paracetamol heeft bijwerkingen.

Spierpijn moet in 1 week over zijn...
Dus na een week een nieuwe afspraak zou ik logischer vinden als er aan spierpijn gedacht wordt.

Een ontsteking kan wel langer duren maar dan behoor je ontstekingsremmers te slikken. In mijn ogen zou aspirine zou dan al logischer zijn als paracetamol. Een ontsteking kan ontdekt worden via laboratorium onderzoek (bloed testen)

Een kneuzing kan wel (veel) langer duren, maar dan zou je op je ribben zelf geen druk kunnen hebben.

Wat wel (minimaal) 4 weken kan duren is een scheurtje in een spier (zoals een zweepslag). Echter, dat zou je heel goed gevoeld hebben bij het ontstaan van dat scheurtje.

Andere klachten , zoals een gezwel etc zouden op een echo zichtbaar moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ook misschien spastisch colon zijn, dan helpt paracetamol niet maar wel spasmomen. zou nog eventjes afwachten en indien niet betert specialist interne geneeskunde raadplegen. veel huisartsen geven paracetamol voor alles en nog wat, is gemakkelijk en als het niet helpt, terug consultatie. heb ook zo een paracetamol-adept, gelukkig neem ik soms zelf de beslissing om eens een andere dokter te raadplegen voor een 2de opinie.