Hoe snel groeien tanden bij een baby?

Zou het zo zijn dat baby tanden sneller groeien dan die van kinderen die aan het wisselen zijn? Bijvoorbeeld omdat de hele cel deling bij baby's sneller gaat?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik doel dus op bijv. mm per dag...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ik zie dat de tanden van mijn dochtertje nu nog steeds groeien hoor, ze is 2,5jaar inmiddels, dus ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het melkgebit groeit helemaal niet. Dat ligt al helemaal kant en klaar in de kaakjes op het moment dat een kindje geboren wordt. Die hoeven alleen nog maar door te breken.
De "grote mensen" voortanden en de eerste blijvende kiezen (die achter het melkgebit doorkomen op de leeftijd van +/- 6 jaar) worden al aangemaakt vlak na de geboorte. Tot en met het helemaal klaar zijn daarvan gaan een aantal jaren overheen. Ze zijn zelfs qua afsluiting aan de wortelpunt nog niet een 'klaar' als ze al doorgekomen zijn. Dit komt door een dikke zenuwstreng die door de wortel loopt en aan het eind daarvan naar de algemene kaakzenuw loopt.
Om je vraag letterlijk te beantwoorden: Het duurt een paar maanden om het melkgebit te maken (want dat is al helemaal klaar bij de geboorte) en een jaar of 8 voordat een blijvende tand of kies aangemaakt is