Nee, gelukkig niet. Oestrogeen is een vrouwelijk hormoon (en dierlijk), wordt niet door planten gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie het al waar de vraag vandaan komt. Er zitten wel isoflavonen in, die kunnen de werking van oestrogeen imiteren, hoewel zwakker dan dierlijk oestrogeen. Dat wist ik weer niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zitten ook veel fytooestrogenen in Er zitten veel fyto-oestrogenen in soja, in rode klaver, in boterbonen, tuinbonen en mogelijk ook in rozijnen.

In sommige gevallen hebben ze een remmende werking op het vrouwelijk oestrogeen (wat bij sommige tumoren remmend werkt) en in sommige onderzoeken zorgen ze door de imitatie voor een versterkend effect (bijv. door verbetering van botstructuur tijdens de overgang).

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt geen effect op vruchtbaarheid.

Toegevoegd na 11 minuten:
NB. Ik zie dat je het zelf plantaardig oestrogeen noemt. Een betere term is dus isoflavonen of fyto-oestrogeen, maar "fyto" betekent in feite plantaardig. Dus het antwoord is ja, dat zit er in.

Kan het kwaad? Nee, dat denk ik niet, maar of het geheel onschuldig is, daar is de wetenschap allerminst zeker over. Het heeft dus zeker wel effect en vooral de positieve effecten worden belicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu weet ik,waar mijn borstvorming vandaan komt!
Er zitten ook veel fyto oestrogenen in Er zitten veel fyto-oestrogenen in soja, in rode klaver, in boterbonen, tuinbonen en mogelijk ook in rozijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: Ja, het is verschrikkelijk dat soja ;o) Alleen is het effect 1000 keer minder sterk t.o.v. dierlijk oestrogeen, zit er al heel weinig in en blokkeert de soja ook nog effecten van oestrogeen. Dus ik vrees dat je toch beter de potten bier kunt laten staan en naar de sportschool moe't ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn consumptie aan potten bier bestaat uit 2x33cl Kanon op Zaterdagavond. Valt wel mee, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat valt mee en kan de borstvorming inderdaad niet verklaren ;o)
Sojabonen bevatten een bepaald soort eiwit, isoflavones, die de merkwaardige eigenschap hebben dat ze werken als een soort oestrogeen, het vrouwelijk hormoon. Men noemt ze dan ook phyto-oestrogenen, plantaardige oestrogenen. Van die phyto-oestrogenen is bekend dat ze, enerzijds, de natuurlijke oestrogenen nabootsen waardoor ze de typische ongemakken van de menopauze en botontkalking kunnen afremmen. Anderzijds blokkeren die phyto-oestrogenen dan weer de negatieve effecten van de natuurlijke oestrogenen op bepaalde lichaamsweefsels, waardoor ze naar alle waarschijnlijkheid een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en baarmoederhalskanker) en tegen hart- en vaatziekten.
In alles wat van sojabonen gemaakt wordt zitten dus ook phyto-oestrogenen.
Amadea
13 jaar geleden
Wel iets soortgelijks.
Isoflavonen
Isoflavonen hebben een gelijkwaardige structuur als die van de het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen . Isoflavonen zijn fyto-oestrogenen die in het lichaam als oestrogenen kunnen werken doordat ze in staat zijn om te hechten aan oestrogeenreceptoren van cellen. Het woord ‘fyto-oestrogeen' is een samenstelling van het Griekse phytos (=plant) en oestrogeen (= vrouwelijke geslachtshormonen). De werking van isoflavonen is veel minder krachtig dan dit van het lichaamseigen hormoon oestrogeen (de effectiviteit is 1000 keer lager). Er bestaan verschillende isoflavonen maar de belangrijkste zijn daïdzeïne en genisteïne (zie figuur). In sojabonen komen deze isoflavonen voor in de vorm van glucosiden (chemische verbindingen met suikers). Tijdens de vertering wordt de suikereenheid afgesplitst en komt de actieve vorm van isoflavonen vrij.

chemische structuur