Wat is een reden om ergens verslaafd aan te zijn?

Waarom roken,drinken ,gokken ,werken (tv kijken,computer) enz enz veel mensen ,en zijn ze daar verslaafd aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een verslaving is afleiding. en het is ook een gedachte dat de oplossing voor hun problemen te vinden is in externe factoren. Dat leidt vaak tot een verslaving.

Maar veelal is het een afleiding, zodat ze hun eigen problemen even kunnen vergeten. Het niet toegeven aan hun verslaving is tevens dezelfde afleiding, omdat ze dan toch met hun gedachten bij hun verslaving zijn.

Maar in de hoofdzaak een methode om hun problemen te vergeten, want die zijn zo erg dat ze vaak de afleiding nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mensen voelen zich prettig bij deze bezigheden en willen elke keer dat prettige gevoel weer terug.
Dat gevoel is zo sterk dat ze de gevolgen niet meer zien, de kater na een flinke dosis alcohol, de lege bankrekening na het gokken enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn als je zelf slecht voelt en die middelen gebruikt om een goed gevoel bij jou te krijgen dat het verslavende werking heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn gevoeliger voor verslaving dan anderen. Van mensen met ADHD is bekend dat ze verslavingsgevoelig zijn. Mensen die graag de controle houden zijn niet zo snel verslaafd. Drugs en alcohol zijn op zichzelf al verslavend door de stoffen die het bevat, zo ook tabakswaren. de redenen waarom iemand met deze zaken in aanraking komt zijn zeer divers. Mensen kunnen gaan drinken als ze veel problemen hebben, en voordat ze het weten kunnen ze niet meer zonder. Als je een keer een paar euro in een gokkast gooit en je hebt meteen winst, ligt het voor de hand dat je dat nog eens wil proberen. Achter veel verslavingen kan ook een psychisch probleem zitten. Ik ken echt iemand die aan depressies lijdt maar geen medicijnen wil. Hij vindt dat hij dat met drank prima de baas kan. Een workaholic stort zich op zijn werk omdat hij of zij heel erg van het werk houdt, of misschien om niet met het leven bezig te zijn. Er is geen eenvoudig antwoord op je vraag mogelijk; iedereen zit anders in elkaar en leeft onder andere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bijvoorbeeld bang om de controle te verliezen; ik drink wel alcohol maar nooit zoveel dat ik de controle kwijtraak. Om diezelfde reden gebruik ik geen drugs. De ene persoon zoekt rationeel een oplossing, en een ander gaat achter de gokkast zitten. En wat je aanname betreft; we hebben niet allemaal dezelfde gevoelens. Bij de een is bv. het geweten heel sterk ontwikkeld, terwijl de ander daar niet zoveel last van heeft. De één troost zich door veel te kopen, hetgeen een kortdurende kick geeft , de ander niet.
Nee, je zoekt niet te diep, meer mensen vragen zich dit soort dingen af. Maar verslaving is een ingewikkelde problematiek, daarom hebben mensen die behandeld worden vaak een terugval. Er is geen simpel antwoord mogelijk omdat het een complexe materie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan verschillen in; leeftijd, geslacht, omgeving, gezin van herkomst, sociale contacten, lichamelijke gezondheid, opleiding, psychische gesteldheid, sociale omstandigheden qua huisvesting en financiën, om er maar eens een paar te noemen.
Mensen kunnen om verschillende redenen verslaafd raken. Er kunnen persoonlijke oorzaken zijn (karakterstructuur, sterke gevoeligheid voor spanningen, ernstige persoonlijkheidsstoornissen die met opvoeding te maken kunnen hebben, vroege verwaarlozing). Erfelijkheid kan een rol spelen en ook de invloed van de omgeving telt mee. Hoe gemakkelijker er met alcohol wordt omgegaan en/of hoe gemakkelijker alcohol verkrijgbaar is des te eerder kan alcoholgebruik leiden tot misbruik en op den duur tot verslaving.

De gevolgen van verslaving zijn groot. Ernstige lichamelijke klachten, sociaal isolement en tal van psychische klachten. In het begin zijn deze gevolgen vaak niet zo merkbaar en daarom worden de gevaren van alcohol dikwijls onderschat. Omdat iemand met een alcoholprobleem zich niet meer kan voorstellen dat hij ooit nog een keer een dag zonder alcohol door kan komen en bang is voor een leven zonder alcohol probeert hij (of zij) het probleem zo lang mogelijk voor zichzelf en voor de omgeving te bagatelliseren of te ontkennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het niet de kracht hebben of denken niet de kracht te hebben zichzelf in de hand te houden. Niet de kracht om tegen zichzelf 'nee' te zeggen.

Op het moment dat je besluit nou is het klaar, ik ga dit winnen ben je al halverwege. Dan moet je ook nog kunnen accepteren dat je rot voelen niet betekend dat je maar op moet geven, je rot voelen hoort nou eenmaal ook bij het leven.