Waarom zit in tabak giftige stoffen??

en waarom zijn er veel mensen aan verslaafd??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het is niet alleen verslavend omdat er nicotine in de tabak zit. Het wordt NOG verslavender gemaakt door stoffen toe te voegen die:

1. het verslavende effect van nicotine versterken.
2. het roken "lekkerder" maken.

zie:

Sommige stoffen zitten van nature in tabak anderen worden door de tabaksindustrie toegevoegd. Zo voegt de tabaksindustrie de stof ammonia aan tabak toe. Ammonia zorgt er voor dat de verslaving aan nicotine wordt versterkt. Om de smaak aantrelleijker te maken worden ook bestanddelen zoals cacao, menthol en drop aan tabak toegevoegd.
Het is onmogelijk en zinloos om alles op te sommen wat er in sigaretten en sigarettenrook zit. Toch een klein overzicht

Aceton (verfverwijderaar)
Arseen (mierengif)
Butaan (gas voor de aansteker)
Cadmium (accu)
Koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
DDT (insectiside)
Formaldehyde (balsam creme)
Methanol (brandstof voor raketten)
Nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
Fenol (toiletverfrisser)
Propyleen glycol (antivries)

Toegevoegd na 50 seconden:
p.s. en ik rook nog steeds, waarom dat vraag ik me af en toe wel eens af :)
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nicotine is een stof die voorkomt in de tabaksplant (Nicotiana tabacum) en ook in gedroogde tabak. Nicotine is een van de voornaamste oorzaken van de verslavende maar ook verdovende werking van roken. Door de door nicotine optredende verdoving voelt men de tevens in de tabak aanwezige teer in de long niet, totdat nicotine is uitgewerkt. Als het is uitgewerkt ontstaan ontwenningsverschijnselen

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij langdurig gebruik wordt men afhankelijk van nicotine en ontstaat een hardnekkige verslaving. Regelmatige gebruikers van nicotine ontwikkelen vaak een fysieke afhankelijkheid van de stof.
fremar
13 jaar geleden
Ha, die Nina14;

Oorzaak en gevolg liggen hier andersom: nicotine (de veroorzaker van rookverslaving zit van nature in tabaksbladeren. Het is dus het gif dat de verslaving veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gif zit van nature in de tabaksplant, die het gebruikt het om te voorkomen opgegeten te worden. Er zijn heel veel planten die giftig zijn en ze gebruiken daar allerlei soorten gif voor. Vrijwel geen van die stoffen werkt verdovend of verslavend bij de mens, maar het nicotine in de tabaksplant toevallig wel. En die plant die zo werkt da's wat we roken, want andere planten werken niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag, inderdaad, als je leest wat er allemaal inzit vraag ook ik me af waarom ik nog steeds rook...

Ik heb eigenlijk geen idee waarom al die giftige stoffen in tabak zitten... Het enige dat ik me kan voorstellen dat het op de tabaksplanten gespoten word om ongedierte te verdelgen en vervolgens niet goed schoongemaakt verwerkt word...