Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat na een operatie zo'n andere smaak hebt? bijv. koffie smaakt niet meer lekker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meest voor de hand liggende oorzaak is (over)prikkeling van bepaalde zenuwen die verantwoordelijk zijn voor de smaakbeleving door narcosestoffen. Smaak, meestal reuk, is een gecompliceerd proces dat door allerlei invloeden van binnenuit en van buitenaf beïnvloed wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed, kort duidelijk antwoord. Geen overbodige (ongevraagde) informatie

Andere antwoorden (3)

Het kan (maar wel zelden) optreden als bijwerking van een medicijn dat gebruikt wordt voor anesthesie van de huid voor het inbrengen van een naald en bij oppervlakkige chirurgische ingrepen.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Het schijnt dat wat we smaken voor 95% afhankelijk is door wat we ruiken.Die beide samen maken dus dat we proeven wat we eten. Het belang van het neusorgaan is dus belangrijker op gebied van proeven dan de tong. je kan dat ervaren als je verkouden bent. Ik denk dus dat je zoveel mogelijk probeert de aandacht te verplaatsen naar het reukorgaan.
Nog even herinneren dat een mens vier verschillende smaken herkent, nl.
Zoet : wordt waargenomen op de punt van de tong
Bitter : wordt waargenomen op de achterzijde van de tong
Zuur : wordt waargenomen op de zijkanten van de tong
Zout : wordt verspreid over de ganse tong waargenomen.
Dus alle andere smaken worden via het reukorgaan waargenomen.

Bij jou moet het dus de zenuw zijn die de smaken niet meer doorgeeft naar de hersenen, aangezien smaakpapillen om de 7 à 10 dagen vernieuwd worden.

Ik wens je het allerbeste en hoop dat er toch nog iets van je smaak op de tong mag terugkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onder narcose ben geweest zijn er natuurlijk bepaalde stoffen je lichaam in gekomen. Ik denk dat het daardoor komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding