Hoe worden verstandskiezen verwijdert die nog in het tandvlees zitten en nog niet zijn doorgekomen?

En ze zitten dus ook nog helemaal in je kaak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (7)

Als je er geen last van hebt laten ze hem zitten. Als ze er wel uit moeten dan moet je naar de kaak chirurg en snijden ze hem eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Baileyisme;

Nog niet doorgebroken verstandskiezen verwijderen is een heel bloederig klusje: de kaakchirurg moet ze er namelijk uit snijden. Soms is het zelfs nodig om ze eerst kapot te knijpen en daarna de restanten eruit te plukken. Gaat gelukkig wel allemaal onder verdoving. Ik ben erg blij dat die van mij al tweëendertig jaar geleden zijn doorgebroken en prima functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal dan operatief worden. Dus ziekenhuis, kaakchirurg.
jc54
13 jaar geleden
Bij mij moesten ze worden weggehaald, in die toestand, omdat röntgenfotoos aantoonden dat ze op hun kant lagen. Het was een kleine operatie, met een paar dagen ongemak erna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook gehad, de kies wilde niet doorkomen. Ik heb het er toen bij laten zitten, totdat die verstandskies begon te rotten enzo. Tandarts kon er niks meer aan doen dus moest ik naar de kaakchirurg, die hem er met heftig snijwerk uit heeft gehaald. Geen pretje!! Naar de tandarts gaan, niet te lang mee rond blijven lopen hoor! Dus sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kaakchirurg gebruikt daar een aantal technieken en instrumenten voor, afhankelijk van de positie van de verstandskies. Als zo'n ding helemaal dwars ligt wordt hij in delen verwijderd om de kaak niet te beschadigen maar met een beetje mazzel lukt het om zo kies in zijn geheel los te wrikken. Ga er in ieder geval van uit dat je bij een kaakchirurg in goede handen bent. Het is even wat gedoe in je mond maar door de moderne verdovingstechnieken voel je absoluut geen pijn, misschien op die prik na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon verwijderen van verstandskiezen die nog niet zijn doorgekomen gebeurd door het maken van een sneetje in je tandvlees tot op de kies. Vervolgens klemt de kaakchirurg een tang om de tand heen, en trekt de tand er uit. Soms kan het zijn dat ze te vast zitten; Dan wordt de tand eerst kapot gemaakt / geslepen of gebroken.

Normala gesproken is dit per tand in een minuut of 15 gedaan. Dan wordt de wond gehecht. Een dag of 4 later is alles weer dicht gegroeid.

De operatie vind plaats onder locale verdoving. Je voelt niets, maar hoort wel gekke geluiden in je hoofd. Als de verdoving uitwerkt heb je de eerste uren normaal gesproken redelijk wat pijn, maar na een nachtje slapen is het ergste voorbij en gaat het vrijwel elk uur beter.