Heeft er iemand een uitvaart meegemaakt waarbij de overledene lag op een draagbaar i.p.v. in een kist?

Hoe was je ervaring hier mee? Hoe kwam het over?
Ik wil graag op deze wijze, maar mijn man gruwelt al bij de gedachte...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
wat is een draagbaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een lijkwade ook een prettiger idee dan een kist, en dan neem ik toch aan dat ze je niet eerst kisten om je op het moment van de begrafenis uit die kist te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is wel heel persoonlijk op n draagbaar.mij lijkt t niks.n open kist vind ik al shockerend,vooral voor de mensen die afscheid komen nemen is dit al heel erg confronterend.vermeld t wel in je rouwkaart dat je dit wilt gaan doen om shock effecten voor te zijn.(denk aan kinderen die erbij zijn,e.d.)

Het beste antwoord

Ik heb het nog nooit meegemaakt... Het idee vind ik persoonlijk ook helemaal niet fijn... Er zijn genoeg mensen die boven een kist staan om te zien hoe mooi diegene er wel niet bijligt, mensen die zich niet prettig voelen bij het zien van een lijk kunnen dan simpelweg niet in de kist kijken... Bij het opbaren op een draagbaar kun je er eigenlijk niet omheen... Erg confronterend voor mensen die hier niet tegen kunnen en zelf zou ik dat uit respect naar de genodigden toe dan ook niet doen...

Maar iedereen is uiteraard vrij om te doen wat hij of zij wil als laatste wens/eer... Ik kan me de reactie van jouw man wel erg goed voorstellen trouwens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik heb het hier in italie al een aantal keer gezien
de eerste keer dacht ik dat het een grap was ...maar het was wel echt..
ik zelf vind het niet prettig om te zien,je ziet de persoon echt wiebelen op een baar, en dan denk je gauw..als die maar niet valt!
nee voor mij toch maar een kist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja he?, doodeng lijkt mij ook.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja idd
de mensen die zo'n persoon dragen hebben vaak niet dezelfde lengte .. en dan hangt de baar toch een beetje schuin
Ik heb nog nooit een uitvaart meegemaakt waarbij een draagbaar werd gebruikt ipv een kist. Ik heb wel een heel mooi ontwerp voor een draagbaar gezien. Hierbij wordt de overledene op de draagbaar ingestopt met doeken. Dit om het abrupte moment van het sluiten van de kist te verzachten. Zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nooit gezien en het lijkt me ook niet fijn voor de genodigden, maar ook vind ik het niet erg respectvol voor de overledene; je ligt zo "te koop / te kijk".
Wordt zo iemand dan wel in een kist begraven ?