Waar kan ik (het liefst anoniem) een klacht indienen in verband met veiligheid en gezondheid op het werk?

Een voorbeeldje, wij werken met een man of 5 in een bedrijfje dat lege bidons recycleert, daar zitten soms nog giftige of brandbare producten in, gisteren kreeg (voor de zoveelste keer) een werknemer van dit bijtend product op zijn been, de plek op het been zag er direct geel uit (verbrand zeker?) wij kunnen ons daar in geval van nood niet douchen want die zijn er niet aanwezig, dus ze hebben er wat zalf opgesmeerd en klaar was kees. Toen dezelfde werknemer een 2-tal jaren terug ook eens ernstig zijn been verbrande werd dit niet aanvaard als werkongeval, hij mocht wel op kosten van de firma 3 maal per week naar de dokter waar ze die wonde verzorgden, ACHTER DE WERKUREN ALSJEBLIEF. Kan dit zomaar, dat er nog bedrijven bestaan die zo de werkmensen uitbuiten. Ikzelf ben de enige Belg die daar werkt, de anderen zijn uit India en Sovjet Unie en een Fransman (Waarvoor ze maandelijks 500€ subsidie krijgen) ikzelf ben bijna 48jaar zodat ik niet meer zoveel keuze heb om te veranderen van job. 2 foto's om te illustreren hoe modern het daar is

Toegevoegd na 18 minuten:
Het is wel een Belgisch bedrijf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In België is ook een arbeidsinspectie, voor zover ik weet is de onderstaande link misschien handig. Daar staat per regio (gewest geloof ik) uitgesplitst welk kantoor daar bevoegd is.

Wat ik ervan begrijp heeft dit onderdeel van de Belgische Arbeidsinspectie soortgelijke taken als de Nederlandse die heeft.

Maak hier zeker melding van als je het niet vertrouwt.

Veel sterkte gewenst in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het wat ik zoek denk ik, hartelijk dank, groetjes

Andere antwoorden (5)

Klinkt alsof je contact zou moeten opnemen met de arbeidsinspectie.

http://www.arbeidsinspectie.nl/organisatie/taken/melden_en_aanvragen/index.aspx

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de link zie je als je naar beneden scrollt het kopje:
Formulieren meldingen klachten/tips, daaronder staat het aanklikbare: Arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden, arbeidstijden.

Klik je daarop , dan krijg je de keuze waar het om gaat, waaronder Arbeidsomstandigheden. Klik je daarop dan heb je de keuze of je het anoniem wilt indienen of met gegevens, zodat contact met je opgenomen kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
volgens mij wordt een belgisch bedrijf bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad rieneke ben op zoek naar de arbeidsinspectie van Belgie, die is van Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hadden jullie dan niet door dat hij een vlaming was ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je hebt in Nederland zoveel gastarbeiders :)
Kwestie van gewoon even niet goed gelezen hebben.
Melding van meldingsplichtige arbeidsongevallen en het melden van klachten en tips
Zowel meldingsplichtige arbeidsongevallen als meldingen van klachten en tips kunt u het snelst doorgeven via telefoonnummer 0800 - 27 00 00 0 (gratis). Meldingsplichtige arbeidsongevallen kunnen ook buiten kantooruren via dit telefoonnummer worden gemeld.
Werkgevers zijn verplicht om arbeidsongevallen die tot overlijden, blijvend letsel of ziekenhuisopname leiden, direct te melden.

Digitale formulieren
De links naar de digitale formulieren hieronder kunt u gebruiken voor:

* melding van meldingsplichtige arbeidsongevallen (met uitzondering van dodelijke ongevallen en ongevallen waarbij het slachtoffer in levensgevaar verkeert. Die moeten direct telefonisch worden gemeld).
* klachten over uw arbeidsomstandigheden
* tips over illegale arbeid en betaling onder het wettelijk minimumloon
* kennisgevingen, meldingen en aanvragen voor vergunningen en ontheffingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou echt direct contact opnemen met de arbeidsinspectie want je beschrijft hier wel een aantal fikse wantoestanden in dat bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal contactgegeven kan je vinden in de onderstaande link.

Bel ze op of stuur een brief met wat foto's .. komen ze ongetwijfeld even langs. Ik denk niet dat je bang moet zijn voor represailles van de kant van de werkgever. Ik denk dat ze de tip wel geheim zullen houden.

Als het een klein bedrijfje is, moet je wel nadenken als ze overwegen alle werkzaamheden stil te leggen. Je geeft zelf aan dat je moeilijk aan ander werk kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je hier moet wezen, dit is in belgie wat minder gecentraliseerd dan in Nederland. Er zijn meerdere instanties die zich met arbeidsinspectie bemoeien en elk weer op hun manier.

Deze houdt zich bezig met extern toezicht, alleen contact opnemen hangt weer af van waar het precies is.

Je kan altijd anoniem bellen en aangeven dat je liever je gegevens niet bekend maakt en daar je vragen stellen.

Daaronder nog een handige site
sterredag