Altijd moe, hoe moet ik hier mee omgaan?

moe door overbelasting

Toegevoegd na 3 uur:
ik ben al naar de huisarts geweest, en me laten onderzoeken op mij bloed, maar daar was niks aan te zien, ook geen Pfeiffer. De huisarts zij dat ik overbelast ben. Ik eet gezond en mijn hobby's zijn orgelspelen, voetballen en lezen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik vraag niet naar oorzaken, maar naar hoe ik ermee om moet gaan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry hoor.
en er wordt wel degelijk in meerdere antwoorden oorzaken gegeven.
Ik hoef trouwens helemaal geen medelijkden

Het beste antwoord

Je bent 14 jaar dus volop in de groei, de hormonen gieren door je lijf enzo. Dat groeien kost heel veel energie en daar kun je hartstikke moe van worden.

Toen ik veertien was was ik ook vaak moe, moe, moe. Ik kon 's ochtends maar heel moeilijk mijn bed uitkomen. Die vermoeidheid is met de jaren vanzelf weggegaan.

Maar zoals anderen hiervoor al hebben geadviseerd: toch even naar de huisarts gaan voor de zekerheid, want misschien is er iets anders aan de hand. Je weet maar nooit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je bent al naar de huisarts geweest, begrijp ik nu. Misschien kun je aan je ouders vragen of zij voor een 'second opinion' met je naar een andere huisarts willen gaan. Het zou kunnen dat je eigen huisarts iets over het hoofd ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

leren 'nee' te zeggen & je leidinggevende vragen om een gesprek & je overbelasting aangeven

Daarnaast: Gezond eten en op tijd naar bed EN een deel van de dag vrijplannen voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een nieuwe niet te zware hobby, puzzels oplossen of zoiets. Dat geeft ontspanning en rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 14 jaar bent en je bent altijd moe, dan zou ik naar de huisarts gaan om eens goed onderzocht te worden om een lichamelijke oorzaak te vinden en te behandelen. Of om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten en hulp te krijgen bij het weer opbouwen van een normaal energie niveau. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
Je geeft aan moe te zijn van overbelasting. Ik zag dat je nog maar 14 jaar bent en vraag me dan ook af waardoor jij je zo moet belasten. Werken mag je nog niet.
Waar ik bij jou aan zat te denken en wat meer bij je leeftijd zou passen is de ziekte van Pfeiffer. Hierdoor kan je doodvermoeid raken. Je zou je huisarts eens even kunnen vragen of je hierop geprikt kan worden. Pfeiffer geeft keelklachten en griepachtige verschijnselen.
Als je je zelf hier in herkent is de kans groot dat dit de oorzaak is.
Zo niet, doe wat aan die overbelasting. (je geeft niet aan hoe we dat moeten lezen, mentaal of fysiek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als 14 jarige altijd maar moe bent dan moet je eerst naar de huisarts gaan en zorgen dat door onderzoek van je bloed ed. vast komt te staan of het een lichamelijke oorzaak heeft. Het zou kunnen dat je iets van bloedarmoede hebt of misschien de ziekte van Pfeiffer. Als hierna blijkt dat dit niet het geval is dan zou je het kunnen aanvaarden als iets wat veel 14 jarigen hebben. Als je daar zelf moeite mee hebt dan kun je jezelf ook "flink beetpakken", meer gaan bewegen en proberen om een wat actiever kijk op de wereld te hebben en zo je puberteit door te komen. Laat je moeder weten dat het over gaat als je ouder wordt maar dat ze je wel moet blijven stimuleren omdat jij anders gaat denken dat je je altijd zo moet blijven gedragen gedragen. Dus even kort samengevat: Jij moet jezelf "beetpakken" en je moeder moet je blijven stimuleren en ook wachten totdat je wat ouder bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook je schildklier laten onderzoeken. Als die te traag werkt, kun je heel moe zijn. Dit kan in je bloed bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd nemen om rustig aan te doen, dus zorgen dat je regelmatig tijd hebt om niets te hoeven.
Het kan ook domweg de leeftijd zijn, dan gaat het vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regelmaat is ook heel belangrijk. Ga elke dag een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Eet op regelmatige tijden en eet voldoende. Als je te weinig eet wordt je ook moe. En je hormonen gieren door je lijf dus dat kan ook een vermoeidheid veroorzaken. Ik kan mij herinneren dat ik toen ook wel dagen op bed kon liggen. Is je schildklier ook geprikt> vaak vergeten huisartsen dit en het komt vaker voor dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde laatst ook een klacht van een vrouw op de tv die verklaarde al 5 jaar moe te te zijn, die bleek de q-koorts opgelopen te hebben. Werk je weleens met dieren ?
Er is ook nog zoiets als de ziekte van lyme die je op kunt lopen door een teken beet ,toch ook niet ondenkbaar aangezien je huisarts je bloed al goed bevonden heeft.
Het zijn misschien doom scenario's maarja het zou kunnen
Dit zijn iig wel ziekten waar je doodmoe bij blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me van vroeger ook nog wel herinneren dat ik altijd moe was. Dat heb je op jouw leeftijd denk ik ook omdat je lijf zich aan het klaarmaken is voor volwassenheid. Je groeit nog, je hormonen gieren door je lijf, menstruatie etc.
Blijkbaar is er niet uit gekomen bij het onderzoek dat er iets als Pfeiffer is maar is je bloed ook getest op ijzergehalte en of je vitaminen- en/of mineralentekort hebt?
Je zou eens kunnen kijken of je geholpen bent met Aloe Vera supplementen. Dat moet je natuurlijk wel even met je ouders overleggen. Dat verkoop ik niet hoor maar ik weet dat dit een middel is die heel goed is voor je en het is een heel natuurlijk middel.
Als je er met je huisarts maar niet achter komt wat er kan zijn, vraag dan eens aan je moeder/vader of je naar een homeopaat mag of een andere alternatieve geneeswijze die hier misschien wel achter kan komen.
Als er een NEI-therapeut/coach in de buurt zit, kun je misschien laten testen waar jouw lijf behoefte aan heeft en wat de achterliggende reden van je moeheid is. Die kan ook komen door emotionele blokkades.
Als je een NEI-coach zoekt kan ik je wel aan iemand in je buurt helpen omdat ik dat zelf ook ben. Kijk even op de onderstaande link wat dit is en hier staan ook gegevens van therapeuten in je buurt.

Wel altijd even overleggen met je ouders natuurlijk omdat je nog onder de 18 jaar.