Hoe kan ik er voor zorgen dat ik minder trek heb in patat en donuts enzo?

Ik wil de hele tijd patat, donuts, kipnuggets, kaassoufle's, chips en andere ongezonde dingen eten.
Niet goed voor m gezondheid
En portomonee

Toegevoegd na 40 minuten:
ALTJEBLIEFT!!!!!
i k moet nu huiswerk maken maar ik kan alleen maar aan eten denken!
Ik heb alles geprobeert war jullie tipte.
Ij heb echt het gevoel dat ik super erge honger heb maar eigenlij weet ik wel dat ik geen honger heb.
Ik hen zin om nu gewoon naar hey winkrlcentrum te gaan en een pak donuts te kopen, of wafels.
Maar om 6 uur gaan we eten en dan heb ik weer geen honger, heb ik weer een boze moeder.
Kan het misschien komen doordat ik thuis geen snoep mag eten?
Na, 1 zo een klein snoepjr per dag...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet veel boterhammen, op een dag een stuk of zeven sneeen, probeer wel zo min mogelijk vet beleg.
Snuffel
13 jaar geleden
Wat ik dan soms weer heb, is dat ik ga doorslaan met boterhammen eten, omdat het zo lekker smaakt. Maar ja, beter dan donuts en chips, denk ik dan maar.

Antwoorden (22)

Zorgen dat je je maag vol stopt met andere dingen. Gezonde appel, banaan, brood ed. Als je je maaltijden op tijd eet en zorgt voor een lekker tussendoortje VOOR je het huis uit gaat, heb je de aandrang tot kopen niet als je er langs loopt ('Ik moet toch IETS eten')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou meer water drinken, zodat je een vol gevoel hebt en dus geen trek hebt in ongezonde dingen. Of elke keer dat je trek hebt in iets ongezonds....een stuk fruit nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Klinkt inderdaad als eetstoornis. Ik herken het namelijk als de beste. www.eetbuien.nl
Er zijn ook genoeg lekkere dingen die gezond voor je zijn! Ik zel vind het altijd lekker om sla met tonijn te eten.
Het kan ook als tussendoortje!
Of kijk hier eens op!:
http://www.uitdaging.net/gezond/junkfood.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de neiging krijgt om te gaan eten, moet je drinken (geen cola natuurlijk!), dan is je honger al snel weg.

Ook kan je doelen voor jezelf stellen. Het kan zijn dat je merkt dat je nogal bent aangekomen door het vette eten. Zeg dan bijvoorbeeld tegen jezelf: ''Ik ga minder eten, zodat ik een mooi lichaam heb wanneer ik met de hele familie ga zwemmen volgende maand.''

Wanneer je deze soort doelen voor jezelf stelt, hou je het meestal beter vol om van al dat vette spul af te blijven.
Voor nog meer tips kan je vanavond om 20.30 kijken naar SOS Sonja op RTL4.

Ook kan je vette dingen inwisselen voor gezonde dingen met een soortgelijke smaak. Loop eens door de supermarkt en zoek gezonde dingen die lijken op vette dingen die jij graag eet.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is erg moeilijk, maar eigenlijk moet je jezelf elke keer weer een schop onder je kont geven en zeggen, NEE.
en dan, want... het is vet en vol suiker of te veel zout EN dat is funest voor mijn lichaam, daar raak ik alleen maar meer energie aan kwijt, het vreet energie ipv dat het het geeft!!!
zoek naar dingen die lekker zijn, waar je je genadig aan kunt overgeven maar niet alleen uit vetten en suikers bestaan en vergeet niet dat het niet in 1 keer kan(wees niet te hard voor jezelf wanneer t een keer niet lukt maar voor de rest wel je best doet!!!)
je lichaam en je mind is gewend aan die zogenaamd lekkere dingen!!! dus, je krijgt afkickverschijnselen en terugvallen.
kijk ook s op deze site van catja callens, misschien is t wat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ook zo'n periode gehad, Heerlijk is het maar uiteindelijk voel je, je alleen maar ellendig. Probeer de knop om te zetten en ga je storten op gezonde snacks. Je zult merken dat je, je veel beter voelt, en uiteindelijk de drang naar vet ook overgaat. Dit werkt niet binnen een week, dus gewoon een tijd volhouden.
Mensen hierboven hebben al aangegeven wat gezonde snacks zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder koolhydraatrijke voeding nemen, die beinvloed namelijk je bloedsuikerspiegel. Daarom heb je een vreselijke trek in al die dingen, als je bloedsuikerspiegel laag is. Je MOET dan gewoon wat eten.
Verander je eetpatroon echt waar als je dat een tijd hebt gedaan heb je echt geen zin meer in al die rommel.
Succes!

Tipje: poets je tanden als je trek krijgt of neem een frisse kauwgom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent gewend om dit soort dingen te eten, dus je lichaam wil steeds meer. Je raakt als het ware 'verslaafd' aan de zouten en vetten in het ongezonde eten.

Geen ongezonde dingen meer in huis halen, zorgen dat je weinig geld in je portemonnee hebt (kun je ook niks ongezonds kopen).
Als je honger hebt, neem dan eerst een boterham of een stuk fruit met wat water er bij.

Toegevoegd na 45 seconden:
Andere mensen hebben ook al zeer goede antwoorden gegeven :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben juist aan het speren voor een nieuwe pc haha.
Juist in brood, fruit en water heb ik geen trek.
Ik heb net 2 rijstwafels en een paar crackers met kaas gegeten, en limonade gedronken. Superzoete limonade...
Ik moet nu huiswerkmaken maar ik blijf maar aan lekker eten denken.
Snuffel
13 jaar geleden
Volhouden. Na een paar dagen, merk je dat die trek weg gaat. Maar eerst moet je sterk zijn. Is echt moeilijk, weet ik uit ervaring. Gewoon door die drang heen gaan.
Kimath
13 jaar geleden
Dat klopt, ik had eerst ook moeite om te stoppen met chips.
Nu eet ik al een tijdje geen zoete en zoute dingen meer, en ik vind het eigenlijk ook al niet meer lekker. Als ik het eet, heb ik aan een klein stukje genoeg.
Je moet even volhouden!
Een aantal dagen dat spul helemaal niet binnenkrijgen is het recept.
Ik eet nooit chips, patat, hamburgers of wat dan ook voor zooi en ik denk er ook nooit aan.
Iemand die niet rookt, denkt ook niet aan een sigaret.
Iemand die rookt, moet er een tijdje mee ophouden om hetzelfde te bereiken.
Laat die troep staan en eet gezond.
In Amerika is meer dan de helft van de bevolking te vet met alle gevolgen van dien.
Gewoon een aantal dagen niet toegeven en de zucht ernaar (de wens om het te hebben) verdwijnt snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Het beste antwoord. +
Het idee dat het niet mag, maakt je trek juist groter.
iets wat verboden is, is nu eenmaal vaak aantrekkelijker.
Dus "beloof'jezelf 1 keer per dag een wafel, ofzo (of 1 keer per week een hele dag.
en dan niet die wafel 's morgens om 8 uur al opeten, maar bewaren tot 's avonds
anneliez
13 jaar geleden
Even kijken, patat=overdosis snelle koolhydraten, donuts=overdosis snelle koolhydraten, kipnuggets=shot snelle koolhydraten (paneer en saus), kaassoufflé, idem, chips, idem etc.

Je bent koolhydratenverslaafd, als je het mij vraagt. Stop ermee, want je houdt je eigen verslaving zo in stand, ook met één snoepje. Als je koolhydraten eet, neem dan alleen de ongeraffineerde, zoals volkorenbrood, bruine rijst en desnoods volkoren pasta.

Bedenk dat zoete dingen op brood in feite koolhydraatrijk snoepgoed zijn. Neem liever kaas of vleeswaren op brood.

Wil je toch blijven snoepen? Doe dat dan op één moment van de dag, overdrijf niet en neem er iets eiwitrijks bij. Geen vruchtensap maar eet fruit en geen frisdranken, laat staan energy drinks. Daar hou je je glucosespiegel en daarmee je insulineproductie een stuk rustiger bij. En uiteindelijk voel je jezelf stukken beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk maar probeer er niet aan te denken. Ik weet , makkelijk gezegd, maar als je je met veel dingen bezig gaat houden die je afleiden en die je leuk vindt, is de dag zo voorbij en heb je het voldane gevoel dat je er niet eens aan gedacht hebt! Zorg dat je in elk geval minder calorierijke snacks in huis hebt. Juist dat knabbelen op iets is zo lekker hè? Koop een zakje van die Chinese/Japanse rijstmix en neem maar een schaaltje i.p.v. het hele zakje. Die hebben veel minder caloriën dan chips ofzo. Heb je trek in zoets, neem dan een rijstewafel met light jam of verse plakjes aardbei. Zo zijn er wel meer van dit soort caloriearme snacks. Neem ook nooit meer geld dan je nodig hebt mee. Als je geen geld hebt, kun je het ook niet kopen. Moet je kijken wat je eind van de week gespaard hebt. Kan je een hoop leuke dingen voor doen of kopen die niet in een keer weg zijn.
amc
13 jaar geleden
alles hierboven en NEEEEEJ zeggen tegen jezelve..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook heel erg helpt is vaak je tandenpoetsen!! (natuurlijk ook meteen meegenomen voor je tanden ;))dan heb je een aparte smaak in je mond en een fris gevoel waardoor je niet heel de tijd weer iets te eten pakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst eens al je discipline bijeen schrapen en zorgen dat je drie goeie maaltijden per dag eet plus drie (minstens redelijk gezonde) tussendoortjes.
Je lijf went dan weer aan een gezond eetritme, waardoor je minder zin zult hebben om te vreten op een moment dat het niet uitkomt - want dan ga je juist vaak die dingen snaaien die ervoor zorgen dat je al heel snel weer wat wilt/moet eten.

Verbied jezelf niet om te snoepen of te snacken, maar doe dat alleen als je echt zin hebt in iets en geniet er dan ook van.
Ga je naar de snackbar? Prima, zolang het niet pal voor etenstijd is (de gewone maaltijd gaat altijd voor!), en kies dan voor OF patat OF een kaassoufflé OF kipnuggets - niet een combinatie of alles tegelijk.

Wat ook kan helpen: elke keer als je 'vreetdwang' hebt, eerst eens noteren WAT je nou eigenlijk voelt. Heb je wel honger? Je hebt lekkere trek, dat zeker. Maar waarom? Dat kan helpen. Waarom wil je eten terwijl je geen honger hebt?

Ik ben eetverslaafd geweest (binge eating), en ik heb mezelf bijna failliet gevreten. Ik wilde dan eerst chips, en daarna moest ik iets zoets, daarna weer wat hartigs, enzovoorts, soms zelfs tot een moment dat ik niks meer kon dan uitgeput op bed liggen, letterlijk ziek van het vreten, zwetend en trillend en alweer denkend aan eten.
Ik ben in therapie geweest, en ontdekte al vrij snel: eigenlijk was ik 'leegte' aan het wegvreten. Als ik me alleen voelde, of verdrietig, of gestresst: vreten was m'n oplossing, gedachteloos malen en slikken en doorvreten maar.
Omdat je in tegenstelling tot andere verslaving niet compleet met eten kunt stoppen, is het nog weleens moeilijk. Maar ik probeer nu te genieten van wat ik eet, zo gezond mogelijk te eten, en als ik eens 'zondig' met chips of koekjes of zo, dan mag ik dat van mezelf, en gek genoeg hoeft zo'n zak of verpakking dan niet leeg, omdat ik dan op een bepaald moment genoeg heb en de rest kan wegleggen.
Maar achteraf gezien had ik dat liever veel eerder ontdekt. Had me veel geld, vele kilo's, een hoop verdriet en een hoop gezondheidsproblemen gescheeld.

Het is helemaal niet zeker dat jij ook aan binge eating lijdt, maar het kan een begin zijn. Dus ik raad je aan te proberen er wat aan te doen, of eventueel hulp te zoeken, je hoeft het niet alleen te doen.

Hier staan een paar zinvolle tips: http://www.afvallen-weblog.nl/8-tips-van-bob-greene-om-binge-eating-te-voorkomen/

Nog een goeie site: http://www.psychologiezelfhulp.nl/

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet ipv ontbijt een grote appel met 2 mokken STERKE thee, door de looizuur in de thee zal je maagwand samentrekken (doet niet zeer!!!) waardoor je eetlust voor langetijd gestild is.
Wen je aan stukjes appel, komkommer, bloemkool (eventueel met een mager sausje op yoghurt of kwarkbasis)ander fruit, noten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de fases van heel erg veel trek hebben in snel zoet en zoute hapjes ook gehad. Zoals jij zegt , donuts chips patat maar ook chocola en toetjes ( bijv. tiramisu ).

Heb mijzelf onder controle gekregen door een tijdje steeds zware vezelrijke cereals te eten. Zoals all - bran . De vezels laten je heel lang een vol gevoel beleven. En het is best wel lekker , als je het spul maar lang laat weken in melk of sojadrink .

Door de vezels ging mijn lichaam weer wennen aan "langzame koolhydraat " opname. Daardoor urenlang geen honger gevoel. En als ik wil eten wil ik juist vezelrijk, zoals volkorenbrood of all bran .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de rest, zorg voor een goede basisvoeding... als 3x per dag eten te weinig is eet dan 6x per dag iets kleinere beetjes zodat je vol zit, vaak heb je geen trek in "slecht eten" als je goed gevoed bent... Het kan overigens wel degelijk ook een psychische oorzaak zijn... Je kunt zo'n zin hebben omdat de suiker of het vet of de smaak je een prettig gevoel geeft, het kan zijn omdat je van je ouders weinig snoep mag, wat uiteraard niet slecht is maar dingen die je niet mag zijn vaak het aanlokkelijkst... Misschien zou je met jouw ouders kunnen praten over dit probleem, misschien kan een dietiste je helpen een voedingspatroon samen te stellen waardoor de trek afneemt... Ik zou je wel adviseren het probleem nu aan te pakken, als je nu niets doet en je bent straks volwassen en je kunt alles naar binnen proppen wat je zelf wilt kan dat heel veel schadelijke gevolgen hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een tosti of een uitsmijter eten? Waarom mag je thuis geen snoep eten? Mijn vroegere tandarts zei eens, dat snoepen niet erg is, als je maar goed je tanden poetst. En is snoep wel slechter dan b.v. chips e.d.? En probeer aan 18.00 uur te denken. Een paar uur zijn zo om.
13 jaar geleden
Denk bij iedere keer dat je trek heb in ongezond eten aan het meest walgelijkste wat je kan verzinnen. Je eetlust verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Ook kun je gewoon veel yoghurt met fruit eten.
Daar zit amper vet in en wel de eiwitten die je nodig hebt.
Ook kun je ipv snoep eten een sigaret opsteken (als je rookt dan alleen) (niet dat het gezond is)
Verder ga een half uurtje hardlopen en eet daarna 1 broodje.

Wees gewoon streng voor jezelf en denk aan je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dit ook heel erg maar nu heb ik daar iets voor gevonden. Als ik honger krijg dan denk ik of aan iets anders of ik eet gezonde en lekkere dingen zo als appels maar ook zeg maar gewoon een botteham.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel eieren eten en pannekoeken zit je de hele dag vol