Zijn vliegenpoepjes op lappenkapen/gordijnen ed schadelijk voor de gezondheid?

Ik heb gisteren bij oude mensen schoongemaakt, ik schrok best erg want ze hadden gordijnen of eigenlijk rolgordijnen die gewoon denk ik jaren niet zijn schoongemaakt, hier zaten allemaal van die kleine vliegenpoep vlekken op. Ook op de lamp die ik wilde afdoen en toen kwam er nog het een en ander van het stof in me gezicht en ogen, het was gewoon eigenlijk heel vies, ik maak me nu een beetje zorgen of dit schadelijk voor mijn gezondheid is al die viezigheid op die spullen? Ik neem aan dat het vliegenpoepjes zijn want het waren allemaal verschillende kleine vlekjes....én heel veel stof ;)

Toegevoegd na 15 minuten:
het schadelijk zijn gaat eigenlijk meer over de vliegenpoepjes ed (wat die vlekken dan allemaal mochten zijn) dan het stof :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

nee, tenzij je een of andere immuniteitsziekte hebt. maar dan is stof ook gevaarlijk voor je.
gevaarlijk is iets pas, als het een veel groter dan normale kans op een foute ontwikkeling in zich houdt. ons lichaam kan erg veel aan, als het gaat om het afweren van invloeden van buitenaf. we hebben immers bij onze geboorte een state of the art immuniteitssysteem meegekregen. dat smoort elke aanval van organismen in de kiem.er zijn enkele organismen die dat systeem weten te omzeilen, maar die zitten in ieder geval niet in stof of huis tuin en keuken vliegenpoepjes.
zo'n systeem geeft ons de kans om normaal te functioneren, zonder bij elke handeling naar de zeep te reiken. sterker nog, we moeten dat systeem (dat van elke nieuwe situatie bijleert) onderhouden en steeds opnieuw prikkelen. als we steeds maar weer opnieuw, zonder echte noodzaak, onze handen wassen, dan leert ons lichaam onvoldoende omgaan met nieuwe uitdagingen en dat is dan weer een verzwakking van het systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezond kan het niets zijn. Stof en veel viezigheid.
Maar het zal niet levensbedreigend zijn.

Wat ik altijd doe op plaatsen waar veel stof etc ligt, is eerst de stofzuiger er langs. Dan is al het losse spul weg en dan kan je het aflappen.
Als het erg vies is raad ik je wel aan om van die keukenhandschoenen aan te doen.
13 jaar geleden
Nee, dat is niet gevaarlijk.
Niet gevaarlijker dan openbare trapleuningen,
deurklinken van toiletten, bibliotheekboeken en vooral:
geld!

Je weet maar nooit door wie al die dingen zijn aangeraakt en sommige mensen hebben daardoor smetvrees ontwikkeld.

Wij mensen zijn echt heel behoorlijk resistent tegen allerlei invloeden van buitenaf. Maar er is de laatste tijd een overdreven aandacht voor hygiene ontstaan. Daardoor weten we vaak niet meer hoe om te gaan met iets wat vies is. En ik heb gehoord dat daardoor ook meer gevallen van allergie ontstaan zijn.

PS
Het lijkt mij heel erg bevredigend om te poetsen
bij mensen bij wie dat heel erg nodig is.
Heb je toch eer van je werk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als deze oude mensen er jaren in geleefd hebben,zul jij van een paarminuten heus niet ziek worden. Vraag je je niet af,of het schadelijk voor HUN gezondheid is?