Moet ik alsnog de bof-prik halen, ondanks dat ik als kind zijnde al een prik heb gehad?

Mijn ouders weten niet meer zeker of ik wel of niet de bof prik heb gekregen. En daarom vraag ik mij af: als je het niet zeker weet, kun je dan alsnog die prik halen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij mijn weten kan je je gewoon bij de GGD extra laten vaccineren. Let wel: De bijwerkingen van het bof mazelen en rodehond (BMR) vaccin zijn: kortdurende, stekende pijn tijdens en kort na de injectie, roodheid, zwellin, vaccinitis (koorts en rode vlekjes op de huid), koortsconvulsie, en zeer zelden artritis.

De bof-inenting zit sinds 1987 in het Rijksvaccinatieprogramma. Als je na die tijd geboren bent heb je hem dus zo goed als zeker gehad (tenzij er om principiële redenen inentingen geweigerd zijn natuurlijk). Toegevoegd na 12 minuten: En mocht je blijven twijfelen dan is het volgens mij ook mogelijk een kopie van je enting-kaart op te vragen bij het RIVM, sinds 2008 is daar de Nationale Ent-administratie bij ondergebracht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100