Waarom besteden verpleegtehuizen weinig aandacht aan bewoners die moeite hebben met eten?

De moeder van bekenden van mij is opgenomen in een verpleegtehuis. Zij heeft problemen met eten. Daar moet dus rustig aandacht aan besteed worden. Haar zoon, schoondochter, enz. gaan dan tegen etenstijd naar dat tehuis toe om het eten toe te dienen. Maar is dat niet de taak van het verplegend personeel? Stel bovendien, als zij geen kinderen had, dan moet dat toch ook gebeuren?

Toegevoegd na 1 uur:
Er wordt kennelijk er van uitgegaan, dat bewoners kinderen hebben, dat die kinderen in de buurt van het verpleegtehuis wonen en dat die kinderen geen werk hebben. Dat is vaak niet het geval. Die bewoners zijn dus volledig overgeleverd aan het verplegend personeel. Bij gebrek aan personeel zijn die bewoners dus slachtoffers. Bewoners kunnen ook geen beroep doen op thuiszorg, omdat ze niet meer thuis wonen. Biedt de wet ARBO (arbeidsomstandigheden) geen mogelijkheden om het personeel te hulp te komen? Of de (rijdende) rechter? Enzovoorts? Verder, soms kunnen kinderen de persoon zelf verzorgen, maar bij een been- of heupbreuk wil dat niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Schuldigen zijn dacht ik naast de overheid ook o.m. de vergadercultuur.

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien ook nog een te zware bovenlaag. Ik herinner mij, dat mijn vader eens over iets anders, een bakkerij, vertelde, dat eerst er een gewone chef was. Die ging met pensioen of zo. Toen moest een directeur en een adjunct-directeur komen met ieder een secretaresse.

Toegevoegd na 6 dagen:
Personeel is goed voor mensen, niet overal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geijkte excuses zoals geen tijd, geen geld etc. Daar bovenop de volgende zaken als : verharding van het personeel desinteresse personeel druk van management kansloze ouderen zsm, tsja, hoe moet je dat nu onder woorden brengen….. Voorbeeld uit de (mijn) praktijk, oma is oud 95 maar vol leven, opeens zit er geen leven meer in en zou ze ineens zwaar dement zijn geworden…. kan niet goed meer eten… want ze hangt zo onderuit… omdat ze zo onderuit hangt komen de maagsappen vaak omhoog… uiteindelijk komen die in haar luchtpijp en longen terecht…. longontsteking en door weinig eten slechte conditie… oma dood. Later bleek de verpleging op eigen houtje de dosering kalmeringspillen te hebben verdubbeld…… vandaar dat oma ineens dement was…. vraag waarom ze überhaupt die pillen kreeg wordt niet begrepen door verpleging. Want is heel normaal omdat anders ouderen weglopen….. van de zaal... Men had haar kamer nodig en wij wilden niet tekenen voor verplaatsing van oma naar gesloten afdeling, omdat ze nog alles zelfstandig kon (behalve zich wassen) en ze vergeetachtig was maar niet dement, na weigering werden er pillen toegediend zonder dat wij dit wisten en even later was ze dood. Wij hebben te weinig herrie gemaakt. Maak die fout dus niet.

Ja dat is de taak van verplegend personeel. Helaas is het zo dat de verhouding van anatallen verpleghend personeel vss 'patienten' dusdanig scheef is, dat er weinig tijd overblijft voor dit soort aandacht.

goeie vraag, zou aan onze politici gesteld moeten worden. overigens ben ik het niet met je eens, dat er door verpleegtehuizen dus geen aandacht aan voedingsproblemen van de bewoners wordt besteed. ik weet uit zeer welingelichte bron, dat daar juist erg veel aandacht aan wordt besteed. maar dat wil niet zeggen, dat de hulp van familieleden erg niet welkom is. integendeel. door de toenemende werkdruk is die hulp bijzonder welkom. zonder die hulp had het personeel niet de tijd om ook de minder met familie gezegende bewoners te helpen. dus ik herhaal: goeie vraag, maar hij moet aan onze politici gesteld worden.

door bezuinigingen is daar geen tijd meer voor. Heb het ook meegemaakt heel recent dat sommige onderdelen van het voedsel pakket werden geschrapt. Van hun budget was nog over maar op andere afdelingen was het budget overschreden daarom moesten op alle afdelingen zaken geschrapt worden. Ik ken verpleegsters die het men al hun werk zwaarder hebben dan bouwvakkers je kunt niet alleen 10 of 15 mensen helpen met eten. Maar aan de andere kant verzorgden vroeger de kinderen hun ouders thuis in hun eigen huis.

het verplegend personeel zal best wel meer individuele aandacht willen geven aan patienten maar hebben daar gewoon geen tijd voor + dat het verplegend personeel word aangesproken op dit soort problemen , terwijl zij het niet voor het zeggen hebben maar de mensen op kantoor . wat men vroeger met 2/3 verplegers deed moet nu gedaan worden door 1 verpleger/verpleegster. alles onder het mom van "de bezuinigingen".

De beste hulp die je zo'n in een verpleeghuis opgenomen familielid kunt geven is praten met het personeel. Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt en je maakt het het personeel meestal ook makkelijker als er goede afspraken zijn en er een zekere taakverdeling is tussen familie en personeel. Vanuit het perspectief van het personeel is het volkomen logisch dat familie helpt bij een aantal dagelijkse dingen, zoals eten en zelfverzorging. Wat is er immers vertrouwder dan de eigen familie? Maar, nogmaals, overleg met het personeel en ga er niet automatisch vanuit dat ze het te druk hebben om voor de hand liggende taken uit te voeren.

Helaas mijn antwoord zal hetzelfde zijn als bovenstaande antwoorden: er zijn te weinig handen aan het bed, oftewel er moeten veel handelingen worden gedaan met steeds minder handen, wie de schuldige is van deze m.i. zeer negatieve ontwikkeling, zie bovenstaande antwoorden.

De bewoners krijgen echt hun eten en de bijbehorende hulp. omdat het aantal bewoners dat geholpen moet worden vrij hoog is, gebeurt dit alleen niet allemaal tussen 17 uur en 1730. dat is gewoon onmogelijk. bij familie geeft dit vaak een onveilig gevoel. de verpleging houd ook rekening met bewoners die laat uit bed komen. die ontbijten later, kunnen dus ook wat later lunchen en worden dan als laatste geholpen met hun avondeten(nee niet koud, gewoon net zo warm als de anderen!) feit: er is weinig personeel in de zorg fabel: de mensen krijgen geen basiszorg(wassen,kleden,eten, dagbesteding)

Bronnen:
eigen ervaring.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100