Pochende collega?

We zijn met 3 vrouwen tegelijk begonnen te werken op een geheel nieuwe afd. bij een nieuw bedrijf. 1 van ons heeft een hogere opleiding dan de andere 2 en laat dat constant blijken door te zeggen dat ze carrière wil maken en door tegen ons te doen alsof de werkzaamheden te makkelijk zijn en wij ons maar aanstellen als er echt heel veel werk binnenkomt. Mijn andere collega en ik ergeren ons daar dus behoorlijk aan, we komen bijna om in het werk en zij lacht alles weg met opmerkingen als "dat heeft allemaal geen haast, dat kan volgende week nog wel, etc." Wij werken ons dus helemaal het apezuur, zij laat veel werk voor mijn andere collega liggen en de ergernis stapelt zich maar op. We willen niet direct naar onze leidinggevende gaan, maar wat kunnen we hier nog mee? De sfeer begint er onder te lijden, terwijl we in het begin echt heel goed met elkaar overweg konden en eigenlijk nog wel, als het maar niet om de werkzaamheden gaat. We vinden elkaar best aardig, maar het wordt wel minder zo langzamerhand. Wij willen geen carrière maken, willen alleen maar op een normale en gezellige manier ons werk kunnen doen, we zijn tenslotte ook boven de 50 (andere is half 30).
Hoe houden we het werkbaar en gezellig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je er zo min mogelijk aan te ergeren. Op een gegeven moment komt er een leidinggevende die vraagt waarom bepaalde werken nog niet verricht zijn. Dan komt vanzelf de aap uit de mouw.
Annswers
13 jaar geleden
Zou je in een zin kunnen zeggen waarom JIJ je zo stoort aan haar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat MIJ zo stoort is dat we dus met z'n 3-tjes een afd. te runnen hebben, zij neemt geen werkzaamheden van anderen over en voelt zich overal te goed voor terwijl we allemaal gelijk zijn. We zijn aangenomen om het werk te klaren en als er dan iemand is die alles wegwuift als zijnde niet belangrijk terwijl van ons werk de levens van heel veel mensen en de veiligheid van heel veel mensen afhangt dan kun je niet zomaar alles afdoen als zijnde niet belangrijk!

Het beste antwoord

Als zij werk laat liggen voor iemand anders, denk ik dat dat werk niet gedaan moet worden.

Zo te horen hebben jullie het druk zat en dan komt ze er misschien wel achter dat het toch meer werk is dan gedacht.

Zorg ervoor dat je je eigen werk doet en als er een deadline is, kan zij niet zeggen dat het volgende week ook kan. Als ze het volgende week wil doen, laat het haar dan volgende week doen.

Sommige mensen leren alleen door te ervaren.

Probeer het dus los te laten en als ze zegt dat kan volgende week ook, reageer dan met, o wat fijn dat jij dat wilt doen, leg het desnoods dan op haar bureau "alvast voor volgende week".

Toegevoegd na 35 seconden:
dit gezien jullie het nog niet hogerop willen zoeken.
sterredag
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
jij was net iets sneller en je antwoord is uitgebreider, plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (5)

Je kunt zorgen dat er duidelijk op papier staat wie welke werkzaamheden doet, en dan valt het vanzelf op dat ze weinig werk doet. Ga in elk geval niet haar werk overnemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probleem is dus wel dat we elkaars werkzaamheden MOETEN overnemen! Vorige week heeft de andere collega veel van haar werk overgenomen, heeft zelf een achterstand nu, waar ze hard mee bezig is, maar is toch te gek voor woorden. Die collega die het allemaal maar niets vindt, vindt zichzelf eigenlijk te goed voor de werkzaamheden, ze zegt ook constant dat ze meer en beter kan en wat ons betreft (na een 7 mnd samenwerken) mag ze vertrekken.
Kimath
13 jaar geleden
Wat vervelend allemaal. Dan is het misschien toch beter om er een leidinggevende bij te halen om dit probleem op te lossen.
Gewoon je alwetende collega er op aanspreken en wanneer ze haar gedrag niet verandert,toch naar de leidinggevende stappen. Als je niets doet,escaleert het alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies.
je gaat je toch niet de hele dag zo aan iemand laten ergeren? Als je er wat van zegt heb je het sneller allemaal "out in the open".

Het gedrag is vervelend, ondermijnend en totaal niet nodig, hoe goed ze ook denkt te mogen zijn, ze doet nog altijd dezelfde werkzaamheden als jullie dus waar hebben we het over?

Om je er minder aan te gaan ergeren zou ik er gewoon wat van zeggen, dat het totaal niet nodig is om zo te pochen, omdat het jullie niets doet en alleen maar de werksfeer verpest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze de hele tijd roept dat ze carrière wilt maken mag ze wel opschieten en de handjes laten wapperen ,en met bepaalde werkzaamheden wat collegialer opstellen zal haar carrière echt niet in de weg staan.
zo kan je dat zeggen zonder kwade bedoelingen maar weet ze wel wat er aan de hand is,als ze slim is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een nieuwe afdeling is, is het misschien ook wel moeilijk te bepalen hoe urgent het werk is wat je binnenkrijgt.

Misschien heeft ze wel gelijk en werken jullie beide echt te hard. Kun je dat achterhalen? Plichtsbesef is goed en jij en je 50+ collega hebben daar misschien ook wel heel veel van. 'Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen' daar is Nederland in de jaren vijftig ook groot mee geworden, dus dat zit jullie meer in het bloed dan die dertigster. Toch is het goed om je werkhouding kritisch te bekijken en wat efficiënt is. Al doet ze arrogant, misschien kan ze jullie wel wat leren wat betreft efficiency.

Op zich zou je met zo'n insteek best eens met je 'baas' kunnen praten. Zo van: 'Dit is een nieuwe afdeling, hoe vind je dat het gaat? Krijgen we wel voldoende klaar per week/dag?' Als blijkt dat je veel meer moet doen, kun je dat meteen naar je jongere collega toe melden. Maar misschien zegt je baas wel dat het inderdaad allemaal niet vandaag af hoeft te zijn.

Scheelt je lekker een kop koffie! En dat op je ouwe dag :)