Kunnen blinde mensen hoogtevrees hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Amadea
13 jaar geleden
Ja, kijk maar bij http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-blind-zouden-mensen-last.30469

Antwoorden (4)

Ja, hoogtevrees bij blinden kan. Als iemand een goed oriëntatievermogen heeft en de ruimte goed kan ervaren met behulp van zijn andere zintuigen, zoals gehoor, dan kan het ervaren van een grote hoogte of diepte net zo goed beangstigend zijn’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij blinde mensen komt de cognitieve hoogtevrees voor, bij slechtzienden zie je vaak optische hoogtevrees. ‘Normaal gebruik je je zicht om te focussen. Je weet precies hoe je je verhoudt tot de omgeving, waar je voeten zich bevinden, hoe je de straat over moet steken, hoeveel passen tot de overkant. Slechtzienden missen dit en kunnen hierdoor optische hoogtevrees hebben’, volgens Van den Berg. Bij hoogtevrees gaat het om de angstgedachte, daarvoor hoef je de afgrond niet daadwerkelijk te zien. Het ervaren van hoogte is genoeg voor vrees en dat kun je ook zonder zicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist lijkt me. Omdat een 1e traptrede al enorm hoog is. Zij weten namelijk niet hoe hoog en elke trap of stoeprand is een potentiele afgrond waar je je lelijk aan kunt bezeren door een val.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk niet. Maar er is nog nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de combinatie blindheid en hoogtevrees, dus we kunnen het niet met zekerheid zeggen.
De Nederlandse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden heeft in ieder geval geen leden waarvan bekend is dat ze hoogtevrees hebben.
Bovendien is uit onderzoek naar acrofobie (hoogtevrees) gebleken dat deze aandoening een sterk visuele component heeft. Pas als mensen zien dat ze op hoogte zijn, slaat de paniek toe. Zelfs een afbeelding van een afgrond kan hoogtevrees oproepen bij mensen die daar gevoelig voor zijn.