Kan het afdekken van één oor invloed hebben op je evenwicht?

Sinds enige maanden gebruik ik oordopjes om te gaan zwemmen, of beter gezegd: één oordopje, alleen in mijn rechteroor, omdat ik heel veel last van het oor krijg als ik het niet doe. Mijn linkeroor heeft geen enkel probleem.

Half juli had ik een (1/8e) triatlon. Na het zwemmen was ik duizelig, toen ik mijn voet wilde optillen om de fietsschoenen aan te trekken, viel ik om.
Op dat moment dacht ik dat het lag aan de hitte (het was die dag zo'n 35graden) en dat ik misschien niet goed gegeten had.
Vanmorgen had ik weer een (1/8e) triatlon. Het was absoluut niet te heet en ik had voldoende in mijn maag, maar verder hetzelfde verhaal, duizelig en het gevoel om te vallen.

Nu vermoed ik dat het misschien met het oordopje te maken heeft. Kan dat en zo ja: waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar niet.
Dit jaar zwem ik met dopje omdat ik last van oorpijn krijg in mijn rechteroor, vandaar dat ene dopje. Met twee dopjes hoor je niet zoveel. Ik moet volgende week zaterdag voor een triatlon voor het goede doel (duchenne triatlon) alleen het onderdeel zwemmen afwikkelen. Kan zijn dat ik het dan eens zonder dopjes probeer, kijken hoe het dan gaat.

Antwoorden (4)

Ik denk dat het er niets mee te maken heeft. Het evenwicht orgaan in je oren zullen daardoor niet worden beinvloed. of druk je ze er zover in
Misschien ben je wel over vermoeid zo te oordelen wel last van je maag en duizelig.
Als je geen evenwicht kunt behouden loop je raar me ben je niet duizelig
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben altijd even duizelig na het lopen, geen last van de maag, alleen even duizelig. Als ik dan rustig op de grond ga zitten en mijn voeten afdroog, sokken en schoenen aantrek, dan kan ik daarna weer normaal fietsen/lopen, zonder problemen (maar dan is het oordopje al uit)
In de oren zit een evenwichts-orgaan dus een verband tussen je oren en evenwicht is er. Of je evenwichts-probleem te maken heeft met je oordopje lijkt me minder waarschijnlijk dan dat er een verband is tussen je evenwichts-probleem en de reden dat jij in je ene oor een oordopje wil!
Het lijkt er sterk op dat er iets loos is met je oor.
Ga eens naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedenkt dat mensen met reisziekte het advies krijgen om in een van de oren een watje ofzo te doen zou ik denken dat het er wel mee te maken kan hebben.
reisziekte heeft ook met het evenwichtsorgaan te maken
anneliez
13 jaar geleden
Je evenwichtsorgaan zit in de buurt van je oren. Ik denk alleen niet dat het door het oordopje komt. Meer met de reden waarom je oor veel last geeft.
Het oor is dus al gevoelig en met zwemmen (de borstcrawl?) gaat het hoofd enorm veel heen en weer.

Kan je eens het gevoel in je oor beschrijven waarvan je heel erg veel last krijgt?