hoe gaat dat met een zetpil?

een zetpil is doodnormaal als je het inbrengt bij een kind.
maar ik vroeg me af...
als je het inbrengt en het schiet weg wat gebeurd er daarna??
waar schiet tie na toe?
en brokkelt die ergens af op plek waar dat het hoort?
vraag het me al af van kind af aan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een tip voor je, doe als je een zetpil geeft (voor pijnstilling) een inlegkruisje in de onderbroek van je dochter. Die "was"laag om de zetpil gaf hele nare vlekken die ik er niet meer uit kreeg.

Het beste antwoord

Een zetpil is voor een groot deel 'vet', dat door de lichaamswarmte smelt. Omdat er in de darmen heel veel bloedvaten zitten (zo worden de voedingsstoffen uit je darmen in je lichaam gebracht), komen de geneesmiddelen dus snel in je bloed. Vooral als ze niet goed tegen de hele zure maagomgeving kunnen, of als de patient misselijk is, is een zetpil de aangewezen manier om medicijnen toe te dienen.

Zetpillen 'schieten' het laatste (rechte) stukje van je dikke darm in, maar die zit vol kronkels en bochten, dus hij loopt ergens tegen de darmwand aan, en gaat dan smelten, en zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De vorm van de pil is dusdanig dat deze niet 'eruit' kan schieten. Dus die blijft zitten. Zo niet.. Dan valt hij gewoon naar beneden. Zoveel druk staat er nu ook weer niet daar beneden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar binnen 'schieten': Die drukt gewoon iets dieper in de darm. Daar lost de pil op en wordt door het aanwezige weefsel opgenomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de zetpil bent ingebracht, komt deze in de darmen terecht. Daar wordt de pil door het lichaam afgebroken en in het bloed opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zetpil gaat naar de endeldarm, daar lost hij op en zo wordt het door je lichaam opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het word opgenomen door het lichaam gaat naar de bloed om ze de pijn te bestrijden maar het duurd wel een kwartier dat het opgenomen is. Als ik het bij mijn kleine doe en ze heeft na 10 min ontlasting dan zit het geheel nog bij de stoelgang. het lost na een kwartier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je duwt 'm naar binnen, voorbij de sluitspier (sphincter) van de anus. Door een peristaltische reflex wordt de zetpil dan iets 'hogerop' getransporteerd, zodat je 'm ook niet voelt (als dat wel zo is, zit ie nog klem in de kringspier en moet je 'm iets verder duwen).
Dan zit de pil in het rectum (uiteinde endeldarm), waar hij langzaam oplost. (Plek genoeg, waar een drol kan zitten pas ook een zetpil.)

Het grote voordeel van zetpillen boven gewone pillen, naast het voorkomen van slikproblemen, is dat bloed uit de endeldarm grotendeels eerst je lijf doorgaat en dan pas in de lever komt, zodat het medicijn niet eerst half afgebroken wordt: de werking begint sneller en de dosering kan eventueel lager zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Hallo het is maar net wat je schrijft gebeurt bij de meeste vragen
Een zetpil (een soort vaseline) lost op door de lichaamswarmte.
Ons darmkanaal kan heel goed het medicijn uit de zetpil opnemen.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij stond dat er al een paar keer...
Een zetpil (suppositorium) bestaat uit een vettige substantie, zoals cacaoboter, en een werkzame stof, een medicijn. Door de lichaamstemperatuur smelt de zetpil waardoor de werkzame stof door het slijmvlies van de endeldarm wordt opgenomen.

Als je moeite hebt om een zetpil binnen te houden kun je hem het beste omgekeerd inbrengen, dus met het platte deel naar voren en de punt achteraan. Dat geeft minder reflex om te poepen.

Een zetpil blijft gewoon zitten waar hij ingebracht wordt, vlak achter de sluitspier van de anus.

Er bestaan ook vaginale zetpillen, voor de volledigheid, maar die worden doorgaans gebruikt om lokale kwalen te behandelen, zoals schimmelinfecties.