Ik ben door me rug gegaan en er voelt nu iets niet goed, wat kan ik op korte termijn zelf proberen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Met op korte termijn bedoel ik dingen die ik zelf kan proberen. Als dat niet lukt zit er niets anders op dan professionele hulp te zoeken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over algemeen gaat ca 80% van de lagerugklachten vanzelf over binnen een week of 2-6. Indien dit de zoveelste keer is dat je rugklachten hebt, kan het mogelijk langer duren. Wat je op dit moment zelf kan doen is proberen om gedoseerd in beweging te blijven. Langdurig rusten zal over het algemeen het herstel niet bespoedigen. Wat je kan doen zijn wat algemene oefeningen ter behoud van de mobiliteit, zoals; 1. hol en bol maken van je onderrug in zit of knie-handenstand. 2. op je rug liggen, voeten op de grond, knie 90* gebogen. Nu rustig beide benen naar links en rechts zodat rug wordt gedraaid. 3. op rug liggen en gestrekt been 1 voor een langer maken (dus voet wegduwen -> bekkenkanteling zijwaarts). Daarnaast geen zorgen maken en met 'gezond verstand' blijven bewegen. Mocht een beweging echt niet goed aanvoelen en teveel pijn geven; niet doen.. Sterkte!

Je kunt op korte termijn zelf proberen naar een fysiotherapeut of manueel therapeut te gaan. Ze kunnen je gerichter helpen, want afhankelijk van waar in de rug het zit is de behandelmethode anders.

Er van uitgaand dat je 'spit' hebt: Probeer zoveel mogelijk in beweging te blijven. Vooral zitten moet je niet te lang doen. Doe regelmatig voorzichtig oefeningen als draaien met je bekken, buigen naar links en rechts en strekken. Ook fietsen werkt vaak goed. Vergeet vooral niet goede pijnstillers in te nemen! Werkt dit niet voor je, of verergeren de klachten, raadpleeg dan de fysio. Ga onmiddelijk naar de huisarts wanneer je pijn uitsralend naar één been krijgt of uitvalsverschijnselen. (tintelend of doof gevoel in een been of urine niet op kunnen houden)

Een osteopaat kan ook goed helpen en kun je meestal snel terecht , voor de rest goed recht zitten rn niet onderuit.

Probeer overdag normaal te bewegen . Ga avonds onder de douche en het water goed heet en op jou rug gericht en maak dan zo ver mogelijk zijwaartse beweging met jou bovenlichaam naar links en recht en naar voren . En als je de pijn voelt dan even die positie proberen even vast te houden . En door het warme water ontspannen je spieren .

Zorg voor goede pijnstilling. 3 x 2 paracetamol en dat ongeveer een week lang. Dit geeft geen maagklachten. Zorg voor voldoende beweging zoals wandelen. Het kan enige tijd duren maar het gaat weer over. Mocht het na een week niet minder zijn dan even naar de FT. Maar het is nu waarschijnlijk op zijn hevigst en de fysio kan nu eigenlijk nog niet zo veel doen. Eerst pijnbestrijding

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100