Morgen krijg ik een maagonderzoek, maar ik ben zo nerveus heeft iemand deze onderzoek ook gehad ?

De onderzoek duurt niet zolang staat op de brief die ik heb gehad.
Er staat 5tot 10 min maar als ik op internet kijk zie ik staan 15 tot 20 min.
Maar ik ben zo nerveus omdat ik nauwelijks kauwgom kan doorslikken en ik ga al kokhalzen als ik pillen moet slikken.

Kauwgom slik je normaal niet door, maar ik weet dat ook van vroeger als ik op school zat en ik kauwgom in mijn mond had en de juf vroeg wat heb je in je mond dan probeerde ik snel mijn gom door te slikken en dan begon ik te kokhalzen.

Ook de pitjes van de bessen heb ik moeite mee, dus ik eet nauwelijks bessen omdat ik daar ook van ga kokhalzen.

Nou zie ik mij daar al liggen kokhalzen of zo stijf als een plank van de zenuwen.

Ik lees ook dat je onder narcose kan maar dat lijkt mij helemaal niks,dat lijkt mij weer overdreven.

Maak ik mij nou te nerveus en valt dit reuze mee, ik denk dat ik niet eens kan slapen van de stress ?

Ik zie zo tegen die slang in je strot op.
Want echt van de minstgeringe ding ga ik al kokhalzen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Pfffffff bedankt allemaal.
Jullie horen het morgen wel hoe het is gegaan.

Toegevoegd na 46 minuten:
Sorry hoor allemaal voor mij aanstellerij.

Ik ga nu echt (proberen) slapen en tot morgen .

Toegevoegd na 18 uur:
Ik heb bij iedereen een reactie gezet van hoe het is afgelopen, want ik wilde het hier doen,maar dat lukte niet want mijn tekst was te lang.
Ik wilde graag een uitgebreide uitleg doen waarom het niet lukte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Mijn moeder heeft dit een paar keer meegemaakt.

Tegenwoordig zijn de slangetjes veel dunner dan vroeger. Daarnaast moet je eerst een papje drinken die je slikreflex verdoofd. Je kunt ook een kalmeringspil vragen.

Probeer je vooral te ontspannen en aan iets anders te denken als ze bezig zijn. Eenmaal die slang in je keel, voel je niet veel meer. De artsen houden echt rekening met je hoor, als het te erg wordt stoppen ze gewoon.

Geef direct aan dat je heel nerveus bent, dan zullen ze je geruststellen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Sterkte morgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb voor dit onderzoek een roesje gevraagd, dan lig je na afloop nog even te pitten daar.
het interesseert je dan gewoon minder.
achteraf gezien, zou ik een tweede keer geen roesje nemen.
het is vervelend, maar in een paar minuten gepiept.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bedankt voor de snelle reactie, ik weet dat ik van narcose stront misselijk word.
Nou ja ik heb heb TIG jaar geleden narcose gehad, dus ik weet niet of ik er nog misselijk van word. Dus met narcose gaat het sneller als zonder narcose ?
Rieneke1
13 jaar geleden
allereerst is een roesje veel minder heftig dan een narcose.
en tegenwoordig hoef je ook niet meer misselijk te zijn van narcose, dat is allemaal zo verbeterd!
het gaat niet sneller, maar het is even het moment dat die slang door je strot moet.
zit hij er eenmaal in, dan heb je vreemd genoeg geen last.
het is dus maar heel kort vervelend, echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het ging niet hoor, ik zag dat ding en zei zo groot .
De artsen zei nou dat valt wel mee, en stuk brood of vlees gaat er ook door .
Ik dacht ja aan mij hoela, maar dat is niet zo stijf of hard als dat ding.
Maar ja ik moest het toch proberen, ik kreeg eerst een drankje ze spoot uit een flesje een of ander vloeistof in een klein bekertje en deed er water bij en dat moest ik dus opdrinken.
Toen moest die slang erdoor, maar ja ik verstijfde meteen dus ging voor geen meter.
Maar ze gingen het toch proberen ik moest ontspannen zeiden ze, ik probeerde mij best te doen maar toen dat ding mijn keel bereikte ging ik over mijn nek en hun toch weer ietsjes verder duwen ze zeiden ff doorzetten.
Maar toen raakte ik in paniek en trok ik dat ding uit mijn keel. Hun werden boos dat ik dat deed want dat was gevaarlijk ik zou alles stuk kunnen trekken in mijn keel. Toen gingen ze het weer proberen en hielden mijn handen vast en kalmeerde mij met praten en zeiden dat ik niet aan die slang moest komen en gingen het weer proberen, nou kwamen ze dus wel iets verder een stuk door mijn keel heen en toen moest ik dus slikken.
Nou echt niet dat het ging ik trok dus weer aan dat ding want het moest er uit van mij , want ik had het gevoel dat ik moest overgeven .
En toen werden ze dus nog bozer, omdat ik weer aan die slang trok omdat hij nou verder in mij keel zat.
Ze zeiden dus nou we stoppen er mee, want het is te gevaarlijk wat ik deed om aan die slang te trekken hij zegt straks zit het in je maag en als je dan er aan gaat trekken scheur ik alles open van binnen en dan zijn we verder van huis. Ze zeiden dat ze het maar moesten overleggen met de arts of ik een roesje kan krijgen of dat het op een andere manier kan, want zo ging het echt niet en te gevaarlijk. Nou volgende week moet ik dus naar de arts en hoor ik wel wat ze gaan doen , want het is dus niet gelukt.
Als ik dat ding voor mij zie ga ik spontaan kokhalzen, ik voel nu nog dat ding in mij keel zitten.. Ik vind het maar een gevaarte het is lang en hard en er zit een klein lampje aan, ik snap niet hoe jullie dat ding kunnen door slikken of naar binnen krijgen, als ik er aan denk ga ik spontaan kokhalzen en ik voel nog dat ding in mij keel zitten.
Bedankt allemaal voor de reacties, maar het heeft niks geholpen (sorry)
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een ellende en wat een stress zeg, balen dat het zo is gelopen!
zo te horen heb je echt een roes nodig, dan interesseert het je niet.
sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey ik ga echt om een roesje vragen, nooit meer wil ik dit zonder.
Bedankt.
Ik heb dit onderzoek al tig keer ondergaan, en het is inderdaad wat ze zeggen: het onderzoek zelf duurt maar een minuut of 10, alleen het gehele traject er om heen is wat langer.

Accepteer die narcose, het is geen echte narcose maar dormicum en het maakt je slaperig, en je weet achteraf helemaal niet meer wat er is gebeurd. Het wordt dan geen traumatische ervaring, om het zo maar te zeggen.

Het is inderdaad geen prettig onderzoek, ik zou graag anders willen zeggen maar het is ronduit vervelend. De slang in je keel is niet zo erg als die er al in zit, alleen om die slang er in te krijgen is niet zo geweldig.

Als je die dormicum/narcose hebt gehad, betekent dit dat je achteraf nog een halve dag erg suf bent. Oftewel: je mag niet aan het verkeer deelnemen, zelfs niet met de bus reizen zonder begeleiding. En, nog veel belangrijjker, de uitslag wordt door de arts aan je medegedeeld maar je kunt dat niet goed onthouden. Zorg dus dat er een ander bij is die je daar goed bij helpt en het voor je onthoudt.

Succes en sterkte met het onderzoek.
13 jaar geleden
Als je geen roes neemt, krijg je als het goed is wel de verdovende spray achter in je keel gespoten, waardoor je het helemaal niet zo voelt, dat doorslikken. Het is vooral een vreemd gevoel.

Het kokhalzen hoort er een beetje bij, en iedereen kokhalst even... vervolgens ontdek je dat je gewoon moet ademen, en zodra jij je daar op concentreert, houdt het kokhalzen op...

zo niet... is er ook niks aan de hand, want de artsen kunnen gewoon hun werk doen, ook als jij spuugreflexen hebt... is misschien wat onaangenaam, maar uiteindelijk duurt het echt maar kort.

Als je je even realiseert dat kokhalzen het ergste is wat er kan gebeuren... nou dat heb je al zo vaak meegemaakt, dat het niks meer voorstelt!!

Echt, geloof me... je angst nu maakt het het ergst... en als je morgen eenmaal bezig bent, valt het wel mee.
Ik vond het ook vreselijk spannend vantevoren, en uiteindelijk heb ik het meeste last gehad van de "vantevoren stress"...

die verdovende spray in mijn keel vond ik wel fijn, want dan voel je het niet zo dat die slang erin gaat. In je mond zelf voel je dat wel, maar ook dat is niet pijnlijk, alleen een beetje vreemd... maar een dikke hap hutspot gaat er ook zo doorheen.... je keelgat is echt groot genoeg... al lijkt dat nu misschien niet zo.

Sterkte!!! zet m op, je kunt het!

Toegevoegd na 4 minuten:
Mocht het nou echt niet gaan morgen,... kun je altijd nog om de camera pil vragen... dat is een mega gladde capsule, die je al wegslikt voor je goed en wel een slokje water kunt nemen. Maar voor zoiets moet je een hele dag in het ziekenhuis blijven... en een vest dragen met een kastje er aan wat de foto's opvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een camera pil ?
NU word het helemaal moeilijk, heb ik nooit van gehoord.
Ik denk dat ik dat niet eens weg kan krijgen, als ik al moeite heb met een klein pilletje.
Nou ik zeg nu gewoon tegen mij zelf : kom op je kan het stel je niet aan. hahaha. Ik voel mij echt een klein kindje die voor het eerst naar school. Sorry hoor allemaal voor mij aanstellerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t camera pilletje is de helft zo klein als je maag slang. Die camera pil krijg je ook niet zomaar, want het ding kost een 400 euries ongeveer :-) Het ding is ECHT zo glad als je nog nooit hebt meegemaakt, en glijdt al weg voor je je slok water kan nemen. Ik heb ook moeite met pillen... en de grootte liet mij beven... dus ik doe dat ding in mijn mond, en ik wil al beginnen met mopperen dat ik m niet weg krijg... en FLOEP... ik kon niet eens een slok nemen, want hij was al weg! dus, mocht het nou niet lukken, dat maagonderzoek, vraag jij lekker om een camera pil. :-)) in elk geval... je kunt het!! echt... je kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor slang ze jouw gebruikt hebben, maar volgens mij heeft de camera de grootte van een flinke pil. Ik denk alleen dat niet alle verzekeringen de pil betalen als de behandeling ook anders kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het ging niet hoor, ik zag dat ding en zei zo groot .
De artsen zei nou dat valt wel mee, en stuk brood of vlees gaat er ook door .
Ik dacht ja aan mij hoela, maar dat is niet zo stijf of hard als dat ding.
Maar ja ik moest het toch proberen, ik kreeg eerst een drankje ze spoot uit een flesje een of ander vloeistof in een klein bekertje en deed er water bij en dat moest ik dus opdrinken.
Toen moest die slang erdoor, maar ja ik verstijfde meteen dus ging voor geen meter.
Maar ze gingen het toch proberen ik moest ontspannen zeiden ze, ik probeerde mij best te doen maar toen dat ding mijn keel bereikte ging ik over mijn nek en hun toch weer ietsjes verder duwen ze zeiden ff doorzetten.
Maar toen raakte ik in paniek en trok ik dat ding uit mijn keel. Hun werden boos dat ik dat deed want dat was gevaarlijk ik zou alles stuk kunnen trekken in mijn keel. Toen gingen ze het weer proberen en hielden mijn handen vast en kalmeerde mij met praten en zeiden dat ik niet aan die slang moest komen en gingen het weer proberen, nou kwamen ze dus wel iets verder een stuk door mijn keel heen en toen moest ik dus slikken.
Nou echt niet dat het ging ik trok dus weer aan dat ding want het moest er uit van mij , want ik had het gevoel dat ik moest overgeven .
En toen werden ze dus nog bozer, omdat ik weer aan die slang trok omdat hij nou verder in mij keel zat.
Ze zeiden dus nou we stoppen er mee, want het is te gevaarlijk wat ik deed om aan die slang te trekken hij zegt straks zit het in je maag en als je dan er aan gaat trekken scheur ik alles open van binnen en dan zijn we verder van huis. Ze zeiden dat ze het maar moesten overleggen met de arts of ik een roesje kan krijgen of dat het op een andere manier kan, want zo ging het echt niet en te gevaarlijk. Nou volgende week moet ik dus naar de arts en hoor ik wel wat ze gaan doen , want het is dus niet gelukt.
Als ik dat ding voor mij zie ga ik spontaan kokhalzen, ik voel nu nog dat ding in mij keel zitten.. Ik vind het maar een gevaarte het is lang en hard en er zit een klein lampje aan, ik snap niet hoe jullie dat ding kunnen door slikken of naar binnen krijgen, als ik er aan denk ga ik spontaan kokhalzen en ik voel nog dat ding in mij keel zitten.
Bedankt allemaal voor de reacties, maar het heeft niks geholpen (sorry)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach wat naar voor je! dat zal haast traumatisch geweest zijn, als jij het zo benauwd krijgt er van....
Dus... gewoon om de camera pil vragen joh. dan gaat het veel beter. ik beloof je dat jij dat ding zo doorslikt...zelfs als je het niet zou willen/kunnen... je voorkomt het niet, omdat ie zo glad is als je je niet kunt voorstellen!! hij glijdt naar binnen... en glijden is altijd beter dan duwen. Het enige nadeel van de camera pil is dat ze geen bioptie kunnen nemen... wat met die maag slang wel kan. Dus misschien toch een roes. Dan merk je het niet. sjonge,... moet een heftig dagje geweest zijn. Sterkte joh!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@domtic... slang voor kinderen, want ik zag er netzo tegen op als Connie, en toen ik verteld had dat het zo ongeveer traumatisch zou worden, kozen ze voor de kleinst mogelijke slang. Ze HEBBEN hem wel, maar gebruiken hem niet standaard. Stom eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt die camera pil er weer uit, gaat dat gewoon met de ontlasting mee.
Want dan spoel je toch 400 euro door de wc ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, slang voor kinderen. Waarschijnlijk werkt dat voor hun lastiger. Daarom mag je waarschijnlijk door een zeef poepen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je poept hem gewoon uit. tja... daar zit niks anders op hoor! inslikken = uitpoepen. En je hoeft m niet op te vangen ook. Hij doet een x aantal uren flitsen en foto's maken, (iets van totaal 40.000 foto's van je hele darmstelsel...wanneer nodig natuurlijk) en in die tijd heb je een vest met kastje eraan aan, en moet je in het ziekenhuis blijven. maar je kan gewoon rondlopen en zitten etc... Viel mij nog tien keer meer mee dan die slang inslikken. Dat was daarmee vergeleken echt een peuleschilletje. En niet gevraagd is altijd mis toch? wat mij echt vooral zo mee viel was de gladheid van dat ding, want ik had vreselijk zitten stressen over de grootte van die pil... maar ik kon m nauwelijks tussen mn vingertoppen houden zo klein en glad is dat dingetje. Op de foto's lijkt ie nog twee keer zo groot dan ie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben niks meer aan die pil hoor... die gaat gewoon het riool in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay bedankt voor de reactie , ik ga toch liever voor een roesje dan voor zo'n pil.
Ik weet niet of je al was of nog moet, maar ik reageer toch even. Een paar jaar geleden heb ik meerdere zulke onderzoeken gehad en verschillende methoden 'geprobeerd'.
De eerste keer was met een flinke roes (een roesje kon je het niet noemen; ik was nog zeker de hele dag stoned/van de wereld).
De tweede keer dus enkel met een spray gedaan; dat was helemaal geen succes; of de spray was al uitgewerkt, of het kwam door de lucht die continu uit mijn maag liep, maar m'n spuugreflex deed het het hele onderzoek en was voor geen van alle een feest. ;-)
De laatse keer heb ik dan weer een roesje gekregen en was de dosis ook zo aangepast, dat ik snel weg en vlot weer bij was, zonder dat er ik ook maar iets van gemerkt heb (je houdt er enkel een droge keel aan over) of lang suf was.

Dus voor mij alleen nog maar met een licht roesje.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het ging niet hoor, ik zag dat ding en zei zo groot .
De artsen zei nou dat valt wel mee, en stuk brood of vlees gaat er ook door .
Ik dacht ja aan mij hoela, maar dat is niet zo stijf of hard als dat ding.
Maar ja ik moest het toch proberen, ik kreeg eerst een drankje ze spoot uit een flesje een of ander vloeistof in een klein bekertje en deed er water bij en dat moest ik dus opdrinken.
Toen moest die slang erdoor, maar ja ik verstijfde meteen dus ging voor geen meter.
Maar ze gingen het toch proberen ik moest ontspannen zeiden ze, ik probeerde mij best te doen maar toen dat ding mijn keel bereikte ging ik over mijn nek en hun toch weer ietsjes verder duwen ze zeiden ff doorzetten.
Maar toen raakte ik in paniek en trok ik dat ding uit mijn keel. Hun werden boos dat ik dat deed want dat was gevaarlijk ik zou alles stuk kunnen trekken in mijn keel. Toen gingen ze het weer proberen en hielden mijn handen vast en kalmeerde mij met praten en zeiden dat ik niet aan die slang moest komen en gingen het weer proberen, nou kwamen ze dus wel iets verder een stuk door mijn keel heen en toen moest ik dus slikken.
Nou echt niet dat het ging ik trok dus weer aan dat ding want het moest er uit van mij , want ik had het gevoel dat ik moest overgeven .
En toen werden ze dus nog bozer, omdat ik weer aan die slang trok omdat hij nou verder in mij keel zat.
Ze zeiden dus nou we stoppen er mee, want het is te gevaarlijk wat ik deed om aan die slang te trekken hij zegt straks zit het in je maag en als je dan er aan gaat trekken scheur ik alles open van binnen en dan zijn we verder van huis. Ze zeiden dat ze het maar moesten overleggen met de arts of ik een roesje kan krijgen of dat het op een andere manier kan, want zo ging het echt niet en te gevaarlijk. Nou volgende week moet ik dus naar de arts en hoor ik wel wat ze gaan doen , want het is dus niet gelukt.
Als ik dat ding voor mij zie ga ik spontaan kokhalzen, ik voel nu nog dat ding in mij keel zitten.. Ik vind het maar een gevaarte het is lang en hard en er zit een klein lampje aan, ik snap niet hoe jullie dat ding kunnen door slikken of naar binnen krijgen, als ik er aan denk ga ik spontaan kokhalzen en ik voel nog dat ding in mij keel zitten.
Bedankt allemaal voor de reacties, maar het heeft niks geholpen (sorry)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik, toch een roesje! Daarna zul je het ook niet meer zo erg vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ga echt wel om een roesje vragen.
Ik heb het gehad zonder roesje en zonder spray. mijn advies: Neem een roesje! Het doet geen pijn maar ik lag te schudden in mijn tuigje!
Het zweet brak me aan alle kanten uit en het was een zeer onprettige ervaring.
En dan ben ik vanmezelf nogal nuchter in dit soort dingen. Daarom zei ik ook heel stoer: doe maar zonder roesje.

Nou nooit meer! En als jezelf al aangeeft nu al zenuwachtig te zijn zou ik zeker een roesje aanvragen.

Sorry, ik wil je niet nog zenuwachtiger maken, maar dit is een eerlijk antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey nog bedankt voor je reactie, ik ben gister al geweest.
Maar het is mislukt, ik werkte tegen.
Lees mijn laatste reacties maar bij de andere.
Ik kreeg het hondsbenauwd toen ik die slang zag. Maar ik vraag als ik overnieuw moet echt een roesje want het is niet voor herhaling vatbaar.
Wel goed van je dat je het hebt gedaan zonder roesje en zonder spray.